torsdag 3 mars 2011

Att imponera

Show Off
Peter Horjus

Ur en tidskrift trillar ett ark med reklam för visitkort. I fyra punkter framgår varför jag ska beställa just den sortens visitkort. En av dem säger: “Glansig yta ingår nu — imponera på alla!”
Så bläddrar jag igenom några recept, överst på receptet på “Sweet Potato Chowder with Feta” läser jag: “Make it in under 35 minutes and impress your friends and family”.
För inte så länge se’n talade jag med sonen till goda vänner, som går första året på ett engelskspråkigt gymnasium. Vi diskuterade för och nackdelarna med det. När man lär sig nya saker, och får informationen på annat språk än sitt modersmål, händer det ju ibland att man faktiskt inte vet vad saker och ting heter på sitt eget språk — av erfarenhet vet jag att man då kan hamna i märkliga situationer. Jag påpekade det, varvid han svarade att då hade man ju möjlighet att briljera.

Jag vet att det i alla tider funnits människor som velat imponera, men jag får en känsla av att det sker i större utsträckning nu.

Det som imponerar på mig är människor som inte har behov av att räkna upp sina akademiska examina, rika vänner, framgångsrika barn eller vad man nu själv tycker är så märkvärdigt att man inte kan undanhålla omvärlden det. Det räcker ju att vara bra, det finns ju ingen anledning att påpeka det.

6 kommentarer:

  1. Nog gäller det att hitta en medelväg mellan att imponera eller sätta sitt ljus under skäppan. Just nu är det populärt att vilja avskaffa "Jante", som många tycks tro är en ursvensk människa och inte en fiktiv ort i en norsk roman.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Jag har aldrig trott på Jantelagen - visst finns det avundsjuka överallt i världen, men det finns minst lika mycket av motsatsen.
    För det mesta är det ju tämligen oväsentligt både att skräppa och att förminska sig själv och sina kunskaper - vad man kan och inte kan brukar ju framgå tämligen snart, vad jag än säger.
    M

    SvaraRadera
  3. Jag är också trött på självgodhet och skryt. Det tyder kanske bara på ett dåligt självförtroende?

    SvaraRadera
  4. Maggan,
    Jo, många gånger är det nog så. Men förmodligen finns det massor med anledningar att framhäva sig själv. Jag kan tycka att det blir patetiskt när vuxna människor, som är dugliga och trevliga måste hävda sig.
    Margaretha
    som hoppas att du får
    en perfekt ledig dag!

    SvaraRadera
  5. Det är inte så ofta man träffar människor som är så trygga i sig själva att de inte har något behov av att tala om hur bra de är, hur mycket pengar de har eller att de är du med kungen. Jag har en sån väninna - hon hör till de få som inte bryr sig om, om någon tycker att hon är korkad, tråkig eller klär sig fel.
    love,
    Q

    SvaraRadera
  6. Q,
    Det finns nog en del del människor som går sin egen väg utan att snegla på hur det ska vara, men de försvinner i kanske i mängden.
    Kanske retar jag mig mest på hur man använder det som säljande argument - uppmana till att alltid försöka vara störst, först, bäst, rikast och vackrast.
    Margaretha
    som även hon känner
    normala enrakna individer

    SvaraRadera