onsdag 23 mars 2011

Associationer


Och hur i all världen kom jag då att tänka på den här sorgliga Cole Porter sången från 1934. Jag var visserligen inte med när det begav sig — men det var min mamma, så jag har hört henne sjunga sången otaliga gånger. För den som inte vet vad den handlar om finns en artikel hos Wikipedia.


Jo, igår läste jag att Elisha Otis första hiss installerades på Broadway just den 23 mars 1857. Hissar har det funnits mycket länge, jag läser vidare hos Wikipedia:
The first reference to an elevator is in the works of the Roman architect Vitruvius, who reported that Archimedes (c. 287 BC – c. 212 BC) built his first elevator probably in 236 BC. In some literary sources of later historical periods, elevators were mentioned as cabs on a hemp rope and powered by hand or by animals. It is supposed that elevators of this type were installed in the Sinai monastery of Egypt.

Finessen med Elishas hissar var att han var den första att konstruera ett säkerhetssystem som gjorde att hissen inte drabbades av fritt fall även om linorna gick av. Han tycks ha varit en klurig karl som pysslade med olika tekniska saker, bland annat står det att han experimenterade med "an automatic bread baking oven". Jag undrar så vad som menas med det — en föregångare till bakmaskinen? Läs mer om Elisha Otis på Wikipedia.

5 kommentarer:

  1. Vacker, men sorglig. Jag kände inte till historien, nu gör jag det. Tack!

    SvaraRadera
  2. Den där brödbakaren kunde kanske Karin ha nytta av?

    Än i denna dag står det Otis i många hissar - långlivat företag!

    SvaraRadera
  3. Vad kan vara bättre att starta dagen med än Ella? Tack!
    mvh R

    SvaraRadera
  4. Renée,
    Hon var suverän.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Karin,
    Ja, den var sorglig så det räcker till. Jag har alltid undrar vad det är som gör att det finns så mycket skrivet om elände och vansinne. Och varför det uppenbarligen är vad publiken vill ha.

    Olgakatt,
    det var länge se'n jag åkte annat än hissen här hemma, men jag minns att jag sett skylten i olika hissar.
    Tror du Karin vill ha Otis hjälp? Räcker kanske med oats i brödet.

    Margaretha

    SvaraRadera