tisdag 22 mars 2011

Grattis Marcel!

Marcel Marceau (Mangel)
22 mars 1923 – 22 september 2007

Under kriget var Marcel och hans bror Alain, med i motståndsrörelsen, och räddade många barn från att komma till koncentrationsläger. Det var under den tiden han började mima — för att roa barnen och få dem att vara tysta i farliga situationer.
När han hemförlovades efter kriget började han på in Charles Dullin's School of Dramatic Art på the Sarah Bernhardt Teatern in Paris. Redan på skolan uppmärksammades han för sin stora talang, och fick anställning i en ensemble.
Clownen Bip kom till 1947, och blev kanske hans mest kända rollfigur, som följde honom hela livet.

7 kommentarer:

  1. Tji poäng, tänkte Proust.
    Men tack för 10 härliga minuter!

    SvaraRadera
  2. Oh Margaretha, idag är jag inne i Fürstenbergska palatset i Göteborg :) Det hänger så mycket konst här på väggarna så jag glömmer bort att jag faktiskt är konferensvärdinna här idag. Alldeles för mycket fint och spännande att titta på.

    SvaraRadera
  3. Olgakatt,
    Proust är nog den enda andra Marcel jag kan komma på, på rak arm.
    Jag gillar inte clowner - men Marcel är i en klass för sig. Enastående!

    Åsa,
    Jag har aldrig varit i Fürstenbergska palatset, men kan tänka mig att det finns massor att titta på. Det finns kanske en hemsida?
    Kul att du jobbar där - hoppas det blir långvarigt, eller leder till något annat!

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Clowner är fascinerande underhållare.
    Långt ifrån alla förstås men det finns till all lycka sådana som Marcel.

    Karin som tror att vi alla är clowner på himlavalvet

    SvaraRadera
  5. Karin,
    Förmodligen lägger vi alla in olika betydelse i ordet clown.
    Jag vet att många tycker det är stor konst, men jag tycker att det är ytterst få som når över jönserinivån.
    Margaretha
    som i sanningens namn inte
    har sett särskilt många
    clowner i sina da'r

    SvaraRadera
  6. Jag såg Marcel Marceau på en teater vid Odenplan 1954 eller 1955 och glömmer aldrig hur han gick och gick i svår blåst (utan att komma framåt). Han var helt vitklädd då. Underbart minne som väcktes till liv att ditt inlägg. Det tio minuterna gick mycket fort!

    Ingrid som håller på att komma försent till kören p.g.a. videon!

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Så fantastiskt att ha fått uppleva honom i verkligheten. Jag har bara sett honom på TV för länge se'n.
    Hoppas du hann till kören! Du kunde ja alltid skylla på mig.
    Margaretha

    SvaraRadera