måndag 14 mars 2011

Grattis Doris!

Doris Eaton Travis
14 mars 1904 – 11 maj, 2010
bilden tagen i april 2010

Jag hade aldrig hört talas om Doris, förrän jag upptäckte att det var hennes födelsedag i dag. Men det är väl inte så konstigt med tanke på att jag sett ytterst få filmer i mitt liv — fast jag har faktiskt hört talas om Ziegfeld Follies, även om jag aldrig besökte någon av föreställningarna. Mycket beroende på att de upphörde 1931.
Doris debuterade på Broadway som 13-åring och anställdes 1918 som den yngsta Ziegfeld flickan genom tiderna.
Som 17-åring debuterade hon i en romantisk stumfilm, “At the Stage Door”. Samtidigt som hon fortsatte att uppträda på Broadway, spelade hon med i ett flertal stumfilmer under 20- och 30 talet.
När hennes scen och filmkarriär dalade flyttade hon till Detroit där i över 30 år arbetade som dansinstruktör, och även ansvarade för ett 20-tal dansskolor, skrev artiklar om dans och var i sju år värdinna för lokala TV program.
Så småningom pensionerade hon sig från dansen och flyttade med sin man till Oklahoma där de drev en ranch och födde upp tävlingshästar.
På äldre da’r tog hon upp universitetsstudier (i vilka ämnen vet jag inte), och utexaminerades med cum laude 1992.
Ända fram till någon månad före sin död deltog hon och uppträdde i olika shower och parader. Hon dog av aneurysm 106 år gammal.
Hennes självbiografi “The Days We Danced” kom ut 2003.


en bild tagen omkring 1920

7 kommentarer:

  1. Fastän jag är uppvuxen på en biograf, så har jag inte hört talas om henne, jag heller. Eller så har jag glömt eller förträngt henne. Att se ut så ung ut när man blir 106 år är nog få förunnat. Det är dessutom få förunnat att bli lika många år.

    Karin som också gratulerar den för henne okända kändisen

    SvaraRadera
  2. Karin,
    En häftig dam, som bevisar att med goda gener och ett aktivt liv kommer man långt.
    M
    som nu avslutar
    dagens aktiviteter
    g'natt

    SvaraRadera
  3. Just så! Använda sitt skelett och huvudet ska man. Heja Doris för hennes exempel!
    Aldrig hört talas om henne heller. Gissade på Lessing....

    SvaraRadera
  4. jag vet vem hon är för min mormor har talat om henne. min mormor drömde om att bli filmstjärna men blev barnmorska i montana där hon red mellan gårdarna när hon inte jobbade på deras gård och födde 11 barn som faktiskt alla levde till de blev vuxna. så gissa om jag har många kusiner!

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Ja, jag blev verkligen imponerad av henne.
    Kanske skulle jag börja ta' danslektioner...

    Debbie,
    Din mormor förefaller även hon att ha varit en krutgumma! Låter som ett intressant och spännande liv. Något att skriva en bok om?

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Hade just ordet "krutgumma" på läpparna när jag läste din senaste kommentar! Känner verkligen att jag får ta tag i motionspromenaderna igen. Har haft lite sträckning i en muskel i högerfoten att skylla på i några dagar för att slippa gå ut i kylan...

    106 år är ingen dålig ålder! Inga glasögon ens (men hon kanske fortfarande var kokett och inte hade dem på sig vid fotograferingen)...
    Ingrid som också läste in en akademisk examen efter sin pensionering.

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Hon hade kanske kontaktlinser - eller bara läsglasögon.

    Ja, det gäller att motionera både hjärnan och resten av kroppen. Får man vara med tillräckligt länge är det sannolikt att kroppen inte är så smarbetsvillig och då är det livsviktigt att hålla de små grå igång. Med vad, är nog inte så viktigt - det väsentliga är att man använder hjärnan. Inte bara när man är gammal förresten, människor som varit isolerade vittnar ju om att de överlevt tack vare sin hjärnaktivitet - allt från multiplikationstabellen till att memorera bibelverser.
    Margaretha

    SvaraRadera