fredag 11 mars 2011

Kleptomankisse

Det har skrivits många artiklar, och gjorts många TV-inslag om Dusty på sistone. Han är kleptomanen ingen kommer på tanken att arrestera, man skrattar, rycker på axlarna och hämtar tillbaka sina underkläder, handskar, sko, leksaker eller vad nu Dusty har snott under natten.
Beteendet lär inte vara helt ovanligt hos katter som bor i en miljö där deras jaktbehov inte blir tillfredsställt. Missriktad predation kallas den obotliga åkomman.
I Staterna, Dustys hemland, finns det nog ingenting som är för obetydligt för att det inte ska få en egen parad, så i Redwood City där kissen bor, hålls en årlig parad till förmån för stadens djur. I år får Dusty äran att leda paraden, och en del av hans tjuvgods kommer att auktioneras ut. Dusty är en hittekatt, och intäkterna kommer att gå till den organization (Humane Society) varifrån han adopterades. Legalt häleri?

ä

15 kommentarer:

  1. Mira,
    Funderar på om jag kunde träna Åskar att sno värdefulla saker - leksaksdjur och underkläder verkar lite futtigt. Ingen tycks ju bli arg..
    Margaretha
    med ett kriminellt
    sinne

    SvaraRadera
  2. Fantastisk katt i alla fall - den första bilden där han skrevar sig fram tyckte jag var bäst!
    Ingrid som är glad över att vara kattlös...

    SvaraRadera
  3. En av våra tidigare ryssar brukade flytta saker i huset. En period undrade maken varje morgon vart tröjan han tagit av sig kvällen före tagit vägen tills vi hittade flera stycken väl instuvade under en fåtölj. En gång hade hon hämtat en ca 25 cm lång glastermometer från en hylla och lagt den, hel och fin, på ett "säkert" ställe.
    Men denne amerikanske kleptokatt slår nog alla rekord!

    SvaraRadera
  4. Så kul, då fick jag veta vad Dusty har stulit. Läste om katten tidigare.
    Tycker nog att du skall börja träna Åskar!

    Karin som inte har någon katt längre att träna....

    SvaraRadera
  5. Vi hade en halvvuxen räv som stal som en skata under en sommar. På morgonen fick man gå ut i hagarna och leta efter "bortsprungna" ägodelar. Till slut var det någon som blev ilsk över att barnens leksaker försvann så han sköt den lilla räven. Ovanligt korkat tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Ingrid,
    Ja, vad gör man inte för att dra till huset? Att det är jobbigt får man ta'!

    Olgakatt,
    Ni ska kanske vara tacksamma för att er ryss hade en mild form av kleptomai. Jag är imponead av att hon klarade termometern! Tröjorna med för den delen, en hund hade nog tuggat vällustigt på dem.

    Karin,
    Tror du jag kan få honom att bara bära hem tjocka plkånböcker, eller ännu hellre kreditkort? Fast då gäller det hur jag ska få honom att få med pinkoderna...
    Du kanske kan träna Tiger - vem misstänker ett vackert rådjur?

    Renée,
    Så sorgligt att räven blev skjuten - varför inte lära ungarna att plocka in leksakerna på kvällen istället.

    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk katt och vilken fantastiskt vacker bild! Jag smälter alldeles. Fast min Sotis säger att svarta katter faktiskt är vackrast.

    Trevlig kväll, med eller utan katt.

    SvaraRadera
  8. Ailas,
    Alla katter får mig att smälta - men min egen är alltid vackrast. Min förra älskling var en kolsvart manxkatt, då tyckte jag att svarta katter utan svans var de enda riktiga - nu tycker jag att klassiskt gråvita katter med svans är absolut charmigast.
    Funderar på att starta tjuvskola á la Dickens för katter - vill du vara med?
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Surfar runt för att hitta läsvärda bloggar. Gillar din blandning. Jag kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  10. På tal om kleptomandjur så hade vi en häst på vårt sommarbete ett år som brukade traska tätt efter maken och en gång snodde hans plånbok ur hans bakficka och tågade iväg med den i munnen.

    SvaraRadera
  11. Olgakatt,
    Visst har de humor, våra vänner djuren. Läste i en av Pat Smyths böcker hur en av hennes hästar brukade skämta med hovslagaren. När han stod framåtböjd och höll i hennes ben, tog hon försiktigt tag i hans resårhängslen, drog dem uppåt så mycket det gick för att se'n släppa taget!
    Margaretha
    som undrar vad
    kusen hade tänkt
    köpa för pengarna

    SvaraRadera
  12. Kolja,
    Roligt att du hittat hit, hoppas få höra ifrån dig ofta!
    Margaretha

    SvaraRadera
  13. Magdalena,
    Visst är den härlig!
    Inte alla som har kissar som drar till huset.
    M

    SvaraRadera