lördag 19 mars 2011

Grattis William!

William Allingham
19 mars 1824 eller 1828 - 18 november 1889

En av mina favoritpoeters födelsedag. Tulltjänstemannen från Irland som blev poet. Eller är man kanske poet?
William slutade skolan vid fjorton års ålder och började arbeta på den banken där hans far arbetade, men kom så småningom att arbeta för tullverket. Mellan 1846 och 1870 arbetade han som tulltjänsteman på olika orter både i England och Irland. Visserligen flyttade han till London 1854 för att arbeta som journalist — men det slog inte väl ut och han återvände till Irland och sin tjänst inom tullverket.
Inte förrän 1870 lämnade hans in fasta tjänst för att skriva på heltid.

Dikten “The Fairies” är kanske den mest kända av hans poem. Det är den som börjar:

Up the airy mountain,
Down the rushy glen,
We daren’t go a-hunting
For fear of little men;
Wee folk, good folk,
Trooping all together;
Green jacket, red cap,
And white owl’s feather!

Jag häpnar ständigt över alltings sammanhang. När jag för länge se’n läste William Allinghams “The Diary”, hans dagbok utgiven och redigerad av hans änka Helen och D. Radford, upptäcker jag att han umgicks med många av mina andra favoriter. Han var till exempel nära vän med Dante Gabriel Rossetti, vars syster Christina är en av mina stora favoriter.
Dessutom gifte han sig 1874, med Helen Paterson, en av mina favoritakvarellister.

5 kommentarer:

  1. Många favoriter på ett bräde - och jag känner ingen av dem!Dikten är jättefin och ger mig tankar om älvadansen över ängarna en sommarmorgon vid 3-4-tiden. De röda mössorna har jag aldrig sett men väl den vita ugglefjädern!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Lite märkligt hur en del blir kända inom sitt fack, medan andra som är väl så duktiga förblir i periferin. Kanske har Williams poesi för mycket lokalfärg - den är ju inte pompös och storvulen, vilket tidvis har varit populärt.

    Nej, de röda mössorna ser man nog bara på Irland
    tror
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Intressant. Familjen Rossetti känner jag till men inte de andra.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant med tanke på att du har många gemensamma favoritnämnare med mannen som levde redan ett århundrade innan du föddes. Familjen Rossetti känner jag till, men William...ja, nu förstås:)

    Karin

    SvaraRadera
  5. Kolja,
    Ja, de andra är minst lika intressanta som Rossettis.

    Karin,
    Kanske är det inte så konstigt att favoriterna känner varandra - det som fångar mig, är naturligtvis en gemensam nämnare och måste ha fört dem tillsammans när de råkade leva relativt nära varandra.
    Se'n gifte de ju in sig i varandras familjer och det blev ännu fler band som knöt dem samman.

    Margaretha

    SvaraRadera