fredag 4 mars 2011

Utan strumpor och skor


dröjer det nog innan vi kan gå — men utan mössa och vantar har jag gått några dagar. Fast jag måste medge att det var förfärligt kallt om händerna att samla ihop tidningarna som skulle slängas.
Men våren finns där, precis utom räckhåll, fåglarna sjunger om den, takdroppet vittnar om den och ljuset — det lovande vårljuset finns där. Till och med när det är mulet och det känns som om jag vandrar runt under en jättestor, fuktig ylleluva, så känner jag i hela kroppen att våren ligger på lur i hallonbacken, tillsammans med nyckeln till alla hemligheter.

Och titta! Träden håller på att sparka bort snön kring fötterna — snart kan de vifta med tårna.

9 kommentarer:

  1. Jaaaa, nog är det härligt inte sant.
    Hos oss, trots metertjock snö nästan överallt, så finns det träd, högre upp i sluttningen, som redan viftar på tårna. vippvipp...

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Snart (allt är som bekant relativt) kan även vi börja vifta med tårna.
    M

    SvaraRadera
  3. Det kommer en vår även till Sverige. Här har våra årstider fått fnatt. Vi hade vår i januari och i början av februari. Nu har vi vinter. Undras just om hösten kommer i juni och så har vi sommar vid jul? :)

    SvaraRadera
  4. Här har solen börjat värma ordentligt även om massor av snö är kvar. Har sett folk sola sig på bänkar och bryggor. Det är underbart bortom beskrivning! Den här jämrans vintern har varit såå lång.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Ur led är tiden!
    Jo, våren kommer säkert - frågan är när. Personligen hoppas jag att det sker snart, både hos dig och mig!

    Noras paraply,
    Ja, tack och lov så känns det verkligen att våren försöker knuffa undan vintern. Så gott om solbadare är det inte här - men det var tur att jag tog på mig gummistövlarna när jag for till byn i går, för där var det slaskigt värre.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Vilken dag vi har haft idag, nu är det banne mig vår i luften! Hackspettarna slår trumvirvlar så det ekar i bygden :-)

    SvaraRadera
  7. Christina,
    Det är jättefint här också, fast i morse blåste det och det var inte särskilt skönt ute.
    Hackspettarna, eller om det kanske är spillkråkorna, har trummat i flera veckor - men jag har inte lyckats få syn på dem fast det låter som om de är väldigt nära.
    Visst är det härligt!
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Visst är det märkligt att det smälter kring träden. Där pågår aktivitet i det tysta. Förväntan i luften. Jag gläds åt ljuset i väntan på värmen.

    SvaraRadera
  9. FOX-Karin,
    Jag har också funderat över fenomenet. Kanske har det att göra med att savens rörelse alstrar en liten, men ändock, värme.
    Bara en oventenskaplig teori
    M

    SvaraRadera