onsdag 1 april 2020

Rostad majs i rostebrödet

Men under torgets akasia, der eldflugorna lyste i löfverket, lågo trasmän och uteliggare bekymmerslöst kring en hornlykta och gjorde natten glad med rostad majs och tärning. Från  danserskornas gata hördes ur en upplyst öppen  dörr entoniga, på måfå upprepade knäppar på  en sträng som regndroppars fall på en plåt.

 Popcorn Vendor

Så skrev Verner von Heidenstam i "Vallfart och vandringsår", 1888, men inte ens då för över hundra år sedan var rostad majs något nytt. Lite om popcornets historia skrev jag för många år sedan.

Vid en skafferiraid i dag hittade jag inte vad jag sökte, men väl några påsar med majskärnor, att poppa i mikrovågsugnen. Först blev jag lite förvånad, för jag är ingen större popcornvän, men så mindes jag att jag för många år sedan, väldigt många år sedan, bakat matbröd med krossade popcorn i. De här påsarna måste vara från den tiden.
Tänkte att jag ju alltid kunde ha dem i brödet även om jag inte vill äta dem som de är. Så jag poppade och insåg att jag fortfarande inte gillar popcorn — fast jag kan ju till nöds äta ett par stycken. Däremot kan jag inte tänka mig att göra de där sötsliskiga bollarna som man gör av popcorn och massor av socker och suspekta färgämnen.
Ofta brukar det ligga kvar några opoppade kärnor i botten av skålen — purist som jag är föredrager jag att kalla dem för gammeljäntor i stället för den amerikanska termen "old maids". Släng inte bort jäntorna, utan blötlägg dem, och använd dem nästa gång du poppar (det kräver förstås att du poppar i gryta), för anledning till att de förblir opoppade är att de är för torra.

Kanske bakar jag i morgon, så jag rotade fram det gamla receptet:

1 1/2 kopp vatten
2 1/2 msk smör
1 tsk salt
1 kopp krossade popcorn
3 koppar mjöl
2 tsk jäst

Du behöver ungefär 2 koppar popcorn för att få en kopp krossade popcorn.
Jag har en känsla av att jag brukade ta ungefär hälften grahamsmjöl och hälften vetemjöl. Ett bröd som passar att rosta.
För den som inte har en amerikansk "koppsats" så finns här en bra omvandlingstabell.

Still Life with Loaves of Bread 




6 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag tänker pröva receptet, för jag har sällan popcorn hemma, fast det händer när Wilhelm och Timothy kommer hit. Men mitt i allt så händer det, kanske när Wilhelm vill baka nästa gång då vi har möjlighet att göra det och gränserna är öppnade igen.
    Var rädd om dig Margaretha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nej, popcorn är inget som jag frivilligt sätter i mig, men jag minns att jag tyckte det här brödet var gott att rosta.
      Vi får väl hoppas att Wilhelm snart kan hälsa på dig!
      Ha det så gott!

      Radera
  2. å så bra! jag fick ett recept av sis på popcorn bröd, men det är ägg i det, och så många i familjen kan inte äta det. ska prova det på en gång.
    love,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Så bra att jag kom att tänka på det här gamla receptet då. Du får rapportera hur baket faller ut.
      Margaretha

      Radera
  3. Tack!
    Hanna, barnbarnet på 13 år, bakade efter receptet helt på egen hand. Hennes svenska är minst sagt skakig, men limpan blev jättegod! Fast hennes syskon var besvikna över att brödet inte smakade popcorn.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette och Hanna,
      Bra gjort! även jag minns att jag hade väntat mig mer av brödet, första gången jag bakade det. Men kom att gilla det för att det passade så bra att rosta.
      Har en limpa i ugnen just nu.
      Sköt om er!
      Margaretha

      Radera