måndag 6 april 2020

Torkväder!

Träden vid grusöknens gräns börja skifta  färg. För första gången i år hänger vaktmästarns  hustru sin tvätt i det fria på streck mellan  stora hemlighuset och vaktmästarbostaden. En sparv  sätter sig på fönsterblecket, vilar ett ögonblick; i  näbben en stor tuss hår. Lektor Barfot vänder  sig till oss och säger: Ni pojkar brukar klaga över, att det aldrig händer  något i denna gudsförgätna stad. Ack I klagen men  I klagen dumt! Ej mindre än fyra stora händelser  inträffa årligen i Wadköping: vintern, våren, sommaren och hösten. Och just nu, gossar, nu händer  våren!
                                            ur Jag, Ljung och Medardus (1923)
                                                                       Hjalmar Bergman

Washing in the Sun, 1905 

hela vintern har jag längtat efter den dagen då jag skulle kunna häng ut tvätt igen. Det är lycka att stå där med solen som värmer ryggen och bli underhållen av "tusen fåglaröster"! Och till det, min inre biograf som spelar upp alla minnen som har med tvätt att göra — ni vet ju hur mitt minne fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar