söndag 26 april 2020

I dag, en dag med två dagar

Jag skulle för ingen del i verlden vilja fängsla er dyrbara  tid genom mina radoterier. Emellertid, om J viljen tro mig, så har jag  icke längesedan gått uti en skog, och deri fördjupat mig ända till den  förskräckliga grad, att jag gick vilse. Jag ämnade visst icke det i början; jag var endast ute i en af våra pittoreskaste lundar för att litet  promenera mig, jag hade en känning af min lilla hufvudverk, som  jag ville förskingra.
                                                            ur "Hinden" av Carl Jonas Love Almqvist
The Walk, 1914 
 August Macke

Jag börjar med den enkla lättfattliga: promenadens dag. Här har vi det ju bra, trots att många av oss sitter i ofrivillig karantän får bi ju gå ut. Jag hör på radion att i andra länder springer man maratonlopp mellan kök och vardagsrum, det slipper vi — fast så nära varandra som på bilden får vi förstås inte gå!


Advertisement for Fritz Schulze walking clothes, c.1910  

Av Fritz Schulze finns inga spår på nätet — en namne berättar om sin uppväxt under kriget, men om han var släkt med klädeshandlaren, så berättade han det inte.

Old Woman with a Walking Stick, 1913 (bronze)
Ernst Barlach
Så era sportkläder får ni fixa på egen hand, om ni inte gör som Barlachs fantastiska skulptur, som liksom jag, förefaller att ha tagit vad som fanns till hands i klädväg.

 Ladies Walking Dress, illustration 
from 'Journal des Dames et des Modes', 1800 
Pierre de La Mesangere

De mer klädmedvetna kanske kan låta sig inspireras av ovanstående, modeplansch — men det krävs nog en piga därhemma om man ska kunna sköta det här släpet. Hur det ser ut efter en promenad vill jag inte se.
Nu hoppas jag att du låter dig inspireras och "promenerar dig" i dag.
 Lady in White Reading

Har du svårt att slita dig från boken därhemma, så gör inte det  ta den med dig!

A WALKING-STICK CAMERA.
This ingenious invention consists of a hollow walkin-stick, having a band of sensitized celluloid passing round a pulley (B), which is turned by a button (f). In order to take a picture the cap (r) is opened in front of the lens(q), and by pressing the knob (p) an aperture in the screen (E) is opened and exposure made. The cap is then replaced, the button(f) turned, and another portion of the bandis brought into position for the next operation.

Och glöm för allt i världen inte kameran hemma! 

Den andra dagen som firas i dag är "Världsdagen för intellektuell äganderätt".
 Denna dag är instiftad av FN:s Världsorganisation för intellektuell äganderätt. Genom denna temadag vill WIPO framhäva den avgörande betydelse som kreativitet och uppfinningar har för ökat välstånd och välbefinnande i hela världen.
Jag får erkänna att jag ännu inte hunnit sätta mig in i vad det egentligen innebär, men tänkte att jag skulle ägna kvällen åt det.



1 kommentar:

  1. Jamensåklart att jag har firat upphovsrättens dag med en promenad! Det fanns gott om vackra vyer i landskapet att föreviga, men mobilen var död och någon sådan där James Bond-aktig promenadkäpp med kamera hade jag inte med mig, dessvärre.

    SvaraRadera