tisdag 7 april 2020

Ett fusk-förkläde


 Jag fortsätter att leva i det förgångna — läser just nu januarinumret av "The American Woman" från 1918. Perfekt läsning när jag inte kan bestämma mig för vilken av alla böcker från min att-läsa-lista som jag ska börja med. Här finns allt från uppbyggliga artiklar och husmoderstips till skönhetsartiklar och nöjsam reklam.
Värvar jag tre prenumeranter kan jag få ett fudge-förkläde — det vill säga om jag hade levt för drygt hundra år sedan hade det gått för sig, nu får jag nöja mig med att bli inspirerad och kanske sy ett själv.  

Nu sägs det ju uttryckligen i annonsen att förklädet kan användas vid andra husliga sysselsättning, så jag behöver ju inte nödvändigtvis koka fudge, även om det kan vara frestande.
Den som vill veta mer om fudgens historia och etymologi får antingen bege sig ut på nätet, eller läsa vad jag skrev i ämnet för några år sedan. 
Nu tycker jag förstås att modellen till ett förkläde som man kan (det vill säga kunde) beställa mönstret till för 10 cent, är snyggare än det  man kunde få för tre nya prenumeranter. Jag har faktiskt passande tyger liggande, kanske får det bli ett fudge-förkläde utan broderier.

Chocolate Fudge Recipe:
2 cups (400 grams) granulated white sugar
1/2 cup cocoa
2 tablespoons light corn syrup
2/3 cup (160 ml) half-and-half (or light cream)
 2 tablespoons (28 grams) unsalted butter, cut into pieces
1 teaspoon pure vanilla extract

Grease an 8x8 inch square baking pan. Set aside.
Combine sugar, cocoa and milk in a medium saucepan. Stir to blend, then bring to a boil, stirring constantly. Reduce heat and simmer. Do not stir again.
Place candy thermometer in pan and cook until temperature reaches 238 degrees F(114 degrees C). If you are not using a thermometer, then cook until a drop of this mixture in a cup of cold water forms a soft ball. Feel the ball with your fingers to make sure it is the right consistency. It should flatten when pressed between your fingers.
Remove from heat. Add butter or margarine and vanilla extract. Beat with a wooden spoon until the fudge loses its sheen. Do not under beat.
Pour into prepared pan and let cool. Cut into about 60 squares.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar