tisdag 14 maj 2019

En grå väst eller Rättvisan i München — novellutmaningen-19

 16. Läs en novell med ett klädesplagg i titeln     En grå väst eller Rättvisan i München ur novellsamlingen "Den talangfulla draken" (1913), av Hjalmar Söderberg.

En vacker septemberdag gick jag och dref  på gatorna i München och tänkte på ingenting. Det vill säga jag tänkte på hur i all  världen det var möjligt att Ibsen kunde stå ut med att lefva i München så länge som han gjorde – i denna stad, där det är omöjligt  att få sitta i fred på krogarna. Om jag sätter mig vid ett ledigt bord och det står tjugu andra lediga bord rundt omkring, så  sätter sig nästa gäst, som kommer in, ofelbart vid mitt bord. Hur i all världen kunde Ibsen tåla det?

 Woman Reading, omkring 1900
 Agnes Noyes Goodsir 

Medan jag grubblade öfver detta, stannade  jag framför en herrekiperingsaffär. En väst af  ljusgrått kläde tilldrog sig min uppmärksamhet.

Det är så länge sedan jag läste Söderberg att jag glömt hur rolig han kan vara. Och bra, han hör till de begåvade författare som kan skriva intressant om något trivialt, ja, till och med ointressant! Litteraturbanken har mycket av hans författarskap, så där kommer jag att hålla till ett tag framöver.


Lästa noveller:
 29. Läs en novell där någon dör/har dött — How He Left the Hotel, ur "Collected Stories" av Louisa Baldwin.
35. Läs en novell vars titel är en allitteration — Possessing Prudence av Amy Wentworth Stone, ur Atlantic Narratives (1918)
34. Läs en novell där ett brev spelar en viktig roll  —  The Case of the Registered Letter av Auguste Groner
12. Läs en novell med ett efternamn i titeln — Dr. Wygram's Son av G. M. McCrie 
31. Läs en novell där det sker något övernaturligt — The Last Séance" av Agatha Christie
18. Läs en novell där det finns en cykel — "The Stout Miss Hopkin's Bicycle", (1911), av Octave Thanet ur novellsamlingen "Stories That End Well"
10. Läs en novell där någon reser med tåg — "A Broken Journey" av Logan Pearsall Smith ur novellsamlingen  The Youth of Parnassus and Other Stories.   
25. Läs en novell som utspelar sig i New York — "Zone of Quiet" ur novellsamlingen Round Up: The Stories av Ring Lardner, 1929
17. Läs en novell där någon är rädd — The Shadowy Third ur novellsamlingen med samma namn av Ellen Glasgow
6. Läs en novell vars titel börjar på P — Pingstbrud av Tage Aurell ur "Berättelser, en samlingsvolym".
14. Läs en novell där det finns en katt — A Night Out, av Edward Peple
1. Läs en novell som utspelar sig vid kusten — "The Make-Believe Man", av Richard Harding Davis  
8. Läs en novell vars titel består av tre ord  "Den sanna kärleken" ur "Strömoln", 1883, av Gustaf af Geijerstam.
24. Läs en novell där ett bakverk finns med — "Ellie's Furnishing", ur Helen Reimensnyder Martin, 1907,  (sidan 105) ur "Short stories of America".

4 kommentarer:

  1. måste erkänna att det enda jag läst av söderberg är hans historietter, och det var när jag höll på att lära mig svenska, så jag förstod nog inte allt, och minns inget av den.
    går genast över till litteraturbanken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, då tycker jag att du ska återknyta bekantskapen med Hjalmar! Nu, med din perfekta svenska kommer du att njuta av både språket och innehållet.

      Radera
  2. Läcker bild!
    Nu blir jag sugen på att läsa Söderberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Albertina,
      Jag gillar också bilden, men har lite problem med vad som är vad. Finns det en spegel under det som ser ut som ett bord?
      Då har du lektyr för hela sommaren!
      Margaretha

      Radera