fredag 17 maj 2019

Cwmtwrch

Cwmtwrch
Cyril Ifold

Att gå förbi ett ord med bara konsonanter, är omöjligt! Vad betyder det, och hur i all världen uttalas det? 
Till synes outtalbara namn, misstänker jag ofta för att vara kymriska, och mycket riktigt, Cwmtwrch är en ort i Wales. Namnet betyder "Vildsvinsdalen", och låter inte alls som det stavas  här kan du lyssna till hur det ska uttalas. 
Konstnären var gruvarbetare i hela sitt liv, och det finns ytterst få uppgifter om honom  och så värst mycket mer finns inte skrivet om orten, som ligger ungefär 24 km norr om Swansea. Det förefaller inte heller vara någon naturskön del av Wales  eller rättare sagt finns det ytterst få bilder från trakten, vilket jag tolkar som att det inte finns så mycket att fotografera. De flesta bilderna har lagts upp av mäklare eller pensionat.
Nu återstår bara att fara dit!

2 kommentarer:

  1. Denna förunderliga värld, detta förunderliga Wales. Vildsvinsdalen, lät verkligen inte alls som det stavas. För övrigt så kunde jag inte läsa enbart konsonanterna utan att få till vokaler, när jag försökte. Men jag vet sedan den tiden jag hade en ung pojke från Wales boende hos oss att det är ett spännande område av UK, Wales. Att förstå varandra var det svåraste. Han pratade knappt någon engelska alls och jag pratade absolut inte hans språk. Men bra kom vi överens i alla fall. Kanske han använde sig av många konsonantfyllda ord?
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Jag har läst en hel del böcker som utspelar sig i Wales, men aldrig varit där. Det skulle vara roligt att åka dit - nå'n gång.
      Det är märkligt hur många tankar man kan utbyta med en människa - trots att man inte har ett gemensamt språk.
      Margaretha

      Radera