tisdag 7 maj 2019

I dag för 322 år sedan

Målning av Govert Camphuysen från 1661


brann slottet Tre kronor ned. När jag hör det dyker ett gammal, mycket gammalt, minne upp. Jag beger mig ut på nätet för att se om jag kan verifiera vad jag lärde mig på mellanstadiet. Mycket intressant lär jag mig, men inte med ett ord antyds vad vår lärarinna berättade. Då kom ingen på tanken att ifrågasätta vad vår auktoritativa historielärare sa — men nu misstänker jag starkt att hon hade fel.
När hon berättat om branden på slottet Tre kronor, la hon till att planerna då hade varit att bygga upp ett nytt slott på Vita berget, där Sofia kyrka nu står. 
Någon som hört talas om de planerna?

2 kommentarer:

  1. nej, stockholms historia är jag inte alls bra på, men nu vet jag lite om slottet tre kronor. tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Du är ursäktad som inflyttad - men jag som är uppvuxen i Stockholm, kan inte så himla mycket om stan heller.
      Margaretha

      Radera