fredag 6 mars 2009

Nya böcker och gamla vaser

0
Vilken lycka att kika ned mot brevlådan och se att det sticker upp paket ur den. Jag går (glider) nedför backen så fort jag kan. Två bokpaket (sex böcker)!
Jag började genast med Mikael Parkvalls "Lagom finns bara i Sverige". Den verkar mycket lovande, så här säger baksidestexten om den:

o
Ordet lagom finns inte bara i Sverige. Det har heller inget med vikingarna som dricker mjöd "laget om" att göra. Och att eskimåerna har så många fler ord för snö, stämmer det? Eller att engelska är ett så mycket rikare språk än svenska, som är litet och fattigt? Och att vi lånar ord från andra språk, från engelskan och från olika invandrarspråk, är det verkligen ett hot mot vårt eget språk?
Det cirkulerar en mängd olika seglivade myter om språk som har väldigt lite med verkligheten att göra. Lingvisten Mikael Parkvall tar ner oss på jorden med både humor och sakkunskap i denna på samma gång roande och bildande bok.

0
0
Jag fick en blombukett i går — en mycket försenad födelsedagsbukett, eller möjligtvis en mycket tidig sådan. Vi har gott om vaser, både ärvda och sådana vi köpt själva, men som vanligt var det lögn att hitta en perfekt vas. Har buketterna blivit högre? Det slår mig plötsligt att det har blivit svårare med åren och jag funderar på om modet föreskriver längre stjälkar på blommorna nuförtiden.

1 kommentar:

  1. Den boken ska jag skaffa!
    Jag har också funderat på om vaserna blivit lägre eller buketterna större.
    love,
    Q

    SvaraRadera