söndag 8 mars 2009

Ännu mer om sömntutor

0
De gula och brandgula blommorna närmst kameran är sömntutor.
0
Ab skriver i en kommentar: "Vad roligt att äntligen få en förklaring! Och nu ser jag plötsligt i ett förklarat ljus ordet tutte, bröst, som ju är något som står ut. Visst borde det vara besläktat?
=
Har aldrig tänkt i de banorna, men det låter ju mer än troligt. Jag vänder mig genast till Hellquist och Hojen.

Svensk etymologisk ordbok
av Elof Hellquist
0
Och så här säger NE's ordbok:
tutt`e subst. ~n tuttar
ORDLED: tutt-en
• (mest plur.) kvinnobröst [vard.]
BET.NYANSER: a) om enbart bröstvårtan b) om motsvarande del på napp(flaska)
HIST.: sedan 1950-talet; sv. dial. tutt 'napp; kvinnobröst'; barnspråksord

3 kommentarer:

  1. Nehej, så det stämde inte... men varifrån kommer då orden tutta och tutt för liten flicka resp. pojke, och lintotten som man spinner?

    SvaraRadera
  2. Etymologi är spännande men olika källor kan vara motsägelsefulla och framför allt leder de alltid till nya frågeställningar. Jag ska kika i fler böcker - förmodligen blir jag bara ännu mer förvirrad men hittar jag något så återkommer jag.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Det lustiga är ju att mycket av det vi tror är relativt nutida slang, ofta har gamla anor - som tjej och jycke, till exempel. Det är ju romani.

    SvaraRadera