söndag 8 mars 2009

Mer sömntuta

0
Jag kan inte se en sömntuta utan bli glad och för-flyttas till barndomens sommarö. Vår tomt där är i stort sett bara klippor och tallar med ett par små rabatter närmast huset. Rabatter som fick klara sig själv och så småningom har de återgått till ljung och blåbärsris. Våra närmaste grannar, med lika bergig tomt la' ner stor möda på att odla blommor och bära vatten och hade en otrolig blomsterprakt. De var barnlösa och alltid lika glada när jag hälsade på — och jag fick som uppgift att komma varje morgon och försiktigt dra tutorna av de sömntutor som tillät det.Christina och jag talade om namnet sömntuta — och för att vara säker på att jag gav Christina en korrekt förklaring till varför den heter så, så har jag rådfrågat både Elof Hellquist och SAOB.
0
Sömntuta 1) (vard.) person som sover l. tycker om att sova (djupt o.) länge (på morgonen) l. ofta är sömnig; 0. VDAkt. 1788 , nr 546. Inte blir det väl mycket kvar åt de där båda sömntutorna. Hva är det för folk, som inte ids äta frukost klockan åtta? Stadsherrar, kan jag tro? BERGMAN HNådT 64 (1910 ). Se så, sömntuta, stig upp! PT 1913 , nr 243 A, s. 3. Barnen sover ännu. Den lille är en riktig sömntuta. MARTINSON OsynlÄlsk. 339 (1943 ).02) [ anledningen till benämningen torde vara att växten sluter sig l. intar sömnställning på eftermiddagen l. att växten ”sovit” under foderbladen som är sammanvuxna till en spetsig hätta som skjuts upp av de utväxande kronbladen o. därvid faller av ]
00000SAOB

Svensk etymologisk ordbok
av Elof Hellquist

10 kommentarer:

  1. Först blir jag sittande och tittar på bilden.
    Fantastiskt, den har en liten tuta, en liten nattmössa!
    Nu får jag sömntutebegär :) Den här lilla sötnosen vill jag ju ha i trädgården.

    Tack snälla Margaretha för ordförklaringen! Nu ska jag länka till ditt inlägg från min blogg.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den - vilket säkert delvis beror på goda minnen. Den är jättefin att ha i trädgården med hela skalan av gult till mörkt brandgult.
    En variant är Eschscho´lzia califo´rnica), som är Kaliforniens statsblomma - helt fantastiskt att se hela fält av den!
    Köp flera påsar frön!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad spännande! Om jag har förstått det rätt så kommer ordet sömntuta av an blomma som heter det. Och blomman heter det därför att det ser ut som den har en nattmössa på sig!? Och är en tutblomma?

    Hoppas du haft en trelvig söndag!
    Mvh emma

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att äntligen få en förklaring! Och nu ser jag plötsligt i ett förklarat ljus ordet tutte, bröst, som ju är något som står ut. Visst borde det vara besläktat?

    SvaraRadera
  5. Tack - jag förstår att jag borde ha nattmössa... för nog tillhör jag det där hemska sömniga släktet.

    Söt blomma - vet inte ens om jag sett nån. Fast... idag såg jag tre tranor flyga över slätten. Pampigt!

    SvaraRadera
  6. Emma,
    Ja, vem var först, hönan eller ägget? Man kan tolka det lite olika beroende på vilken text man läser - men om man läser sista stycket i SAOB's definition, låter det som blomman fått namnet därför att den är sömnig.
    Ab, jag gjorde genast ett inlägg till med din vinkling.
    Bloggblad,
    Du kanske ska med i Törnrosas vänner - en förening som jag och några medpatienter startade. Den är nu helt följdriktigt insomnad... Men vi kanske ska väcka den till liv.
    Köp en påse och sprid ut i en rabatt!
    Här på sextionde breddgraden får vi nog vänta ett tag till på tranorna. Jag tycker om dem till skillnad mot en taxichaufför jag åkte med, som tyckte att de ser slarviga ut!
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. ab: Genialt, så måste det vara...tuttar :)
    Så kul det är när pusselbitar faller på plats.

    Vilken konstig reflektion taxichauffören gjorde, att tranorna såg slarviga ut!!!

    SvaraRadera
  8. Christina,
    Jo, men jag förstår vad han menade - fjädrarna hänger ju faktiskt som boan på en varietéprimadonna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Vilken jättefin sömntuta! och underbara förklaringar!

    SvaraRadera
  10. Jättefina bilder, den långa rabatten är ju sagolik. Jag minns också hur jag drog av tutorna som barn.
    kram från Mette

    SvaraRadera