söndag 1 mars 2009

Mars, mars måne jag kan lura dig till Skåne


Dagens frukostsamtal kom att handla om ramsor. Den om "Mars, mars måne" har jag inte hört se'n jag var barn. Jag konsulterade Pelle Holm — men han har den inte med i sin bok. Å andra sidan har han inte med "April, april din dumma sill" heller. På nätet hittar jag inte heller något.
Jag minns aldrig att vi lurades i samband med första mars, men vi tyckte ramsan var roligt och sa' den ofta första veckan i mars.
En annan ramsa som jag bara kan första delen på är "Vad ska vi göra?" "Ta katten i rumpan och köra". Jag har hört en fortsättning på den, men var inte tillräckligt smart för att skriva ned den på en gång.
Någon som är bra på ramsor och deras ursprung?

2 kommentarer:

  1. Ta svansen till töm och köra rakt ner i Motala Ström.

    SvaraRadera
  2. Tack Ninna!
    Jag är inte helt säker på att det var den versionen jag har hört. Jag tror att det var en dalavariant som Astrid från Enviken kunde.
    Margaretha

    SvaraRadera