lördag 29 oktober 2016

Om än långsamt



BOOK love, my friends, is your pass to the 
greatest, the purest, and the most perfect 
pleasure that God has prepared for His creatures. 
It lasts when all other pleasures fade. It will 
support you when all other recreations are gone. 
It will last you until your death. It will make 
your hours pleasant to you as long as you live.
                                                                    Anthony Trollope

så går det framåt.
Men var i all världen ska jag göra av de möbler som jag får över För att inte tala om de böcker, som ännu inte fått en hylla att vila på. Det är så lätt att tänka ut perfekta system när jag sitter i en skön stol  men det är som den där berömda tulipanarosen, när jag ska verkställa mina planer, så är de inte alltid så perfekta som jag tänkt. 
Som att den bokhyllan (10,13 hyllmeter) jag avsett till novell- och essähylla, inte alls räcker till. Då måste jag nalla flera meter från hyllan bredvid — den som var avsedd till lyrikhylla  men då räcker inte den till...
Det är då jag, i ren desperation, lämnar verkligheten och förirrar mig bland Gutenbergs syberhyllor. Ingen platsbrist där inte — fast även där kan det vara svårt att hitta, minns man inte vad en bok heter, eller vem som skrivit den, finns inte möjligheten att ströva runt bland hyllorna och leta efter en stor blå bok — som så ofta visar sig vara en normalstor röd bok.

6 kommentarer:

  1. Och vad gör man när väggarna tar slut så inga fler hyllor får plats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det undrar jag också!
      Bygga till huset
      Fixa hyllor i taket - jag har ju rätt högt i tak, och jag är kort
      Containrar på tomten (och tomtar på loftet)
      Margaretha
      som tänkte
      försöka hålla
      sig vaken lite
      längre i kväll
      - men undrar
      om det går

      Radera
  2. Det ser mysigt ut!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Trevligt när något hörn är mysigt - nu gäller det att få ordning på reste!
      Margaretha

      Radera
  3. Jag beundrar dig för din idoghet och vilja att skapa ordning. Tror det ordnar sig på ett bra sätt ska du se. Underbar känsla att ha gått igenom sina egen ägandes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Det är ren självbevarelsedrift - är det något jag ogillar så är det att inte hitta en bok jag behöver!
      Men ordning blir det nog aldrig, här i huset.
      Margaretha

      Radera