torsdag 6 oktober 2016

Grattis Bo!

Livet är ett kaleidoskop, ett stort svart rör med 
speglar och färgade glasbitar. Vrid på röret och 
bitarna bildar olika geometriska figurer — alldeles 
som sina tankar under ödets snurrande hand 
och stränga geometri.
                                      ur boken "Trasmattan"
Bo Hjalmar Bergman 
6 oktober 1869 - 17 november 1967
bilden från stockholmskällan

När jag växte upp visste alla vem Bo Bergman var — så är det nog inte längre, och jag har inte en aning om i vilken utsträckning hans böcker läses. Gårdagens inlägg fick mig att fundera över begreppet trasmattor — hur ordet används i olika metaforer, och mina tankar gick till Bo Bergmans självbiografiska essäer i boken "Trasmattan". I morse plockade jag fram boken, läste valda stycken och mindes att vi gav boken till en av hans nära vänner när den var nyutkommen 1964 — och nu försöker jag, utan framgång, förstå varför hon inte alls uppskattade boken.
När jag läst en stund ville jag veta vad olika nät-källor har att säga om honom och upptäcker att han har födelsedag i dag!

När man tycker illa om en människa, 
säger man att hon har många goda sidor.
                                                                               ur boken "Trasmattan"

2 kommentarer:

  1. jag vet vem han var, men jag har inte läst något av honom. ska kolla vad biblioteket har, när jag går dit i morgon.
    take care!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Berätta när du läst något - jag är nyfiken på vad du tycker!
      tack det samma!!
      M

      Radera