lördag 1 oktober 2016

Katter i konsten

Joan Miró, 1893 - 1983 

Det vimlar av katter i Mirós målningar, även om de inte alltid är så lätta att upptäcka.

Cat

Frustrated Cat

Curious Cat, 1975

Little Cat in the Moonlight, 1951

Dutch Interior (II), 1928
(After Jan Steen's The Cat's Dancing Lesson)

Happy Cat, 1975

Barbare in the Snow, 1976

The Farmers Wife, Kitchen, Cat, Rabbit

Woman and Cat

The Naughty Cat

Cat and Sun

Cats

Jumping Cat

Cat


Tidigare inlägg som handlat om katter i konsten:


6 kommentarer:

  1. Tack för ett trevligt inlägg och för att jag har fått njuta av tavlor jag aldrig sett förut. Nytt för mig att Miró målade så mycket katter - man lär så länge man lever.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Visst är det roligt att se hur olika konstnärer ser på samma sak.
      Jag kan också bli förvånad över att så många konstnärer målar katter - jag är inte säker på att de alla är kattfantaster, en del är nog bara fascinerade av katternas utseende och rörelser. Kanske även i utmaningen att avbilda en katt - jag har ännu inte lyckats!
      Margaretha

      Radera
  2. Nog är väldigt många konstnärer också kattvänner! Kanske fascinerade av det självständiga djuret som de kan avundas dess grace.
    Tack för Miro-kavalkaden, en stor favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Många var nog kattmänniskor, men jag lästa att Mirò hade glömt en katt inne, när han reste bort, och upptäckte det först flera månader senare. Då spikade han upp den på väggen - kan inte riktigt tolka den handlingen.
      Men en stor konstnärer var han.
      Margaretha

      Radera
    2. Hu, så hemskt! Kanske han ville påminna sig själv ....

      Radera
    3. Olgakatt,
      En teori som tydligen delas av flera.
      M

      Radera