måndag 3 oktober 2016

Var har jag lagt mina snibbar?


För jag vet att jag har ett antal, och ska jag nu vara huslig, så förstår jag av bilderna i mina olika receptsamlingar, att därtill krävs både snibb och förkläde.

Men teoretiker som jag är, tycker jag att förberedelserna är roligast, så jag börjar med att fördjupa mig i de olika måttenheterna. Varje gång ett recept anger mängden frukt i peck, blir jag tvungen att slå upp det — nu för tiden vill det till att man har ett gammalt lexikon, för de tar inte längre upp så gamla ord (en anledning till att inte göra sig av med gamla lexika och uppslagsverk!).
Så här säger Wikipedia om peck:
A peck is an imperial and United States customary unit of dry volume, equivalent to 2 gallons or 8 dry quarts or 16 dry pints (9.09 (UK) or 8.81 (US) liters). Two pecks make a kenning (obsolete), and four pecks make a bushel. Although the peck is no longer widely used, some produce, such as apples, is still often sold by the peck. Despite being referenced in the well-known Peter Piper tongue twister, pickled peppers are so rarely sold by the peck that any association between pickled peppers and the peck unit of measurement is considered humorous in nature.

Med hjälp av en omvandlingstabell (se högerspalten), kan man således räkna ut att 1 peck är drygt 7,5 liter. Men var i all världen ska jag förvara 14 pint (c:a 6,6 liter) av "Aunt Sara's Green Tomato Relish", som säkerligen kommer att räcka livet ut. Kan jag skriva in i testamentet att det ska bjudas på relish, på min minnesfest? Men receptet verkar både enkelt och gott, kanske får jag dividera med 6.

I den vackra boken "Country Harvest" av Linda Burgess och Rosamond Richardson hittar jag ett recept som både låter gott och som kräver mer normala mängder tomater.
Pickled Green Tomatoes

50 g fresh root ginger
600 ml white wine vinegar
100 g sugar
6 garlic cloves, skinned and sliced
900 g green tomatoes, sliced into segments

Bruise the ginger by tapping with a meat hammer or rolling pin. Put the vinegar, sugar garlic and ginger into an aluminum preserving pan. Simmer for about 10 minutes. Pack the tomato segments into warm, clean jars. Pour the hot vinegar mixture over them to cover. Seal.
Makes 1,4 kg

Varför aluminiumkastrull  det är väl inte nyttigt?

En annan av mina pålitliga kokböcker är "Amish Cooking", i den hittar jag något som låter lite annorlunda:
Green Tomato Pie
Fill unbaked pie shell with very thin-sliced-peeled green tomatoes. Remove seeds, if you wish. Mix 1 1/2 cups sugar (1 cup white, 1/2 cup brown), 2 tbsp. flour, 4 tbsp. vinegar, 1 tbsp. butter and 1 tsp. cinnamon, then pour over tomatoes. Put top crust on tomatoes and bake at 425°F for 15 minutes, then at 350°F for 30-40 minutes.

Undrar om det är värt att prova. Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om paj på gröna tomater tidigare — däremot minns jag att i Laura Ingalls Wilders "The Long Winter", bakar Ma en paj på gröna pumpor, för att överraska Pa, det blir en glad överraskning och Pa tror första att det är en äppelpaj.

En väninna, vars mor kom från sydstaterna skickade mig sitt recept på stekta gröna tomater, det har jag naturligtvis förlorat i någon av de oräkneliga datorhaverierna, men såvitt jag minns så liknar det,

4 kommentarer:

  1. Vi har ju växthus, så jag har inte många gröna tomater, men hjälp så många röda vi har skördat. Jag har försökt att ge bort till höger och vänster.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Så lyckligt lottad är inte jag, så snart måste jag tackla de gröna.
      Päronen, även de mest gröna, är jag rätt less på, tror att jag slänger ned dem i en gryta, tilsätter några trevliga kryddor och hoppas att det blir gott.
      M

      Radera
  2. nästan exakt det receptet som jag använder till gröna tomater. farfar var från louisiana, så farmor fick lära sig att laga mat han tyckte om. vad hon tyckte hörde jag henne aldrig tala om!
    pickled green tomatoes låter gott, får jag några gröna tomater ska jag prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Nej den tidens goda hustrur, skulle nog bara stryka maken medhårs, och se till att han var nöjd - vilket naturligtvis även kom henne till goda.
      Men visst är det gott, jag hoppas att din farmor gillade gröna stekta tomater.
      M

      Radera