onsdag 26 oktober 2016

Gillar du choklad?

Sänd då en tacksam tanke till de fladdermöss som pollinerar kakaoträdets blommor. Så här i halloweentider vore det kanske bra om vi hyllade de söta små djuren som bidrager till godiset.
det här är en trynfladdermus, världens minsta däggdjur, 
en av de över 1000 olika arterna av fladdermöss

För söta är de, dessa nyttodjur som käkar obegripligt stora mängder mygg och andra insekter. Även om du inte tänker bygga ett hus åt dina fladdermöss, så tänk på att de inte gillar starkt ljus — fasadbelysning på byggnader får dem att leta upp mörkare och hemtrevligare platser. De kommer att tacka dig (genom att du får färre myggbett) om du anlägger en damm i din trädgård och om du har nattblommande växter — och bor du som jag, på riktiga landet, så kanske du har möjlighet att lämna några döda träd på dina ägor.
I Sverige finns 19 arter av fladdermöss, varav 8 finns på artdatabankens rödlista. Så minns att alla fladdermöss är skyddade! Man får varken flytta dem, eller förstöra deras bon.



Att jag skriver om dem just nu, beror på att det är "bat week" (24-31 oktober)just nu.

6 kommentarer:

  1. Klart jag gillar choklad, och ogillar mygg!
    Jag har en svärdotter som är bra på att snickra - ska föreslå att hon och barnbarnen bygger några hem åt våra fladdermöss!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Så bra det låter! Tack och lov klarar sig nog mina fladdermöss utan att jag gör en insats på dras bostadsmarknad - jag har massor med torra träd och, kanske inte nattblommande, men massor med blomstergodis i min vildmark.
      Margaretha

      Radera
  2. Det var det gulligaste!

    SvaraRadera
  3. Å, coolt. Jag visste inte att fladdermöss också pollinerade, trodde att det mest var bin och humlor. Så spännande! Och en sån bedårande minifladdermus :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koko,
      Det visste inte jag heller - de äter ju mest insekter, så det hade inte fallit mig in. De gillar kanske lite nektar som efterrätt.
      Visst är den söt - och engelska namnet bumblebee bat är ju gulligare än det svenska trynfladdermus.
      Margaretha
      som just nu
      läser Lucy Mauds
      "Magic for Marigold"

      Radera