lördag 22 oktober 2016

Grattis Franz


Franz Liszt 
22 oktober 1811 - 31 juli 1886 i Bayreuth


4 kommentarer:

  1. Det jag minns om Liszt (bortsett från musiken förstås) är att Wagner (väl) hade en affär med hans dotter Cosima och att de senare gifte sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Jag är fascinerad av vad hjärnan väljer att minnas - det var i stort sett vad även jag mindes. Läste om Franz i går och insåg att jag inte visste mycket om honom - och det slog mig hur stor likheten är mellan dagens och gårdagens kändisar (inte för jag vet mycket om dagens kändisar, annat än jag är tacksam för att jag inte rör mig i de kretsarna).
      Margaretha

      Radera
    2. Haha! Ja, man minns det man tycker är intressant (eller slående). En skandal är alltid intressant, oavsett i vilket århundrade den händer....

      Min gamle högstadielärare sa en gång att det enda någon någonsin minns om Hannibal var att han red över Alperna på elefanter. Jag gick hem och frågade mamma om hon kom ihåg Hannibal och mycket riktigt....hon mindes elefanter. I Alperna! Nu när jag själv undervisar brukar jag vika in udda anekdoter och trivia i föreläsningarna därför att jag VET att sånt sitter många år efter att allt annat glömts bort. Och man vill ju gärna göra ett varaktigt intryck ;) .

      Radera
    3. Annika,
      Jo, så är det nog - jag har en leksakselefant som heter Hannibalina.
      Det är bara att hoppas att en och annan nyttig kunskap slinker med bland anekdoterna.
      När jag tänker tillbaka på studier, så är det sådant som de engagerade och personliga lärarna sa, som finns kvar i minnet. Sen hjälper det förstås om man är intresserad av ämnet.
      Men allt annat - varför minns man plötsligt, utan att förstå varför, vardagliga situationer och händelser? Jag tror jag ska bli hjärnforskare i mitt nästa liv.
      Margaretha

      Radera