fredag 2 september 2016

Men kjolen är snygg



Ett tidningsklipp i min mormors klippbok, berättar att Robert Taylor besöker Stockholm, varvid flickor och kvinnor flockas vid hans ankomst. Tyvärr framgår det inte från vilken tidning klippet kommer, och inte heller när denne kändis, gjorde Sverige den äran. Jag kan tänka mig att besöket skedde i slutet av 30-talet.
Eftersom jag aldrig hört talas om gossen, blev jag tvungen att söka information på nätet, där jag också hittade filmklippet. Där lär jag mig även att han spelade mot Greta Garbo i Kameliadamen. 

Texten lyder:
Scores of Swedish girls and women crowded the dock at Stockholm, Sweden, when Robert Taylor, the Nebraska movie star from Hollywood, arrived on vacation. This photo shows Taylor as he was presented with a floral key to "Sweden's heart". A heart of roses pierced with an arrow was hung around his neck.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte heller hört talas om honom, men jag är som du och läser hellre än ser film. Men Ava minns jag att jag samlade på, när vi bytte filmstjärnor, för hon var så söt.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Även jag tyckte Ava var söt - som barn visste man ju inget om dessa "filmisar", hade inte ens sett dem på vita duken. Har jag förresten fortfarande inte.
      M

      Radera
  2. visst är kjolen snygg! ava också, precis som mette, beundrade jag henne som barn. det var så jag ville se ut, men lyckades aldrig med det. stor sorg!!!
    jo jag har nog sett några filmer med bob, ska fråga sis när hon kommer hem, hon håller reda på sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Mmm, skulle kunna tänka mig att sy något liknande - har förresten något liknande.
      Nä, inte heller jag har aldrig sett ut som en filmstjärna!
      M

      Radera