måndag 19 augusti 2024

Vad gäspar skorpan?

 Vad pinglar karbisen?

Vad sprattlar spindeln?



Tick, Tick, Tick" - a girl sitting on her mother's lap listening to her gold watch ticking 

George Elgar Hicks


Det tycks finnas en handfull synonymer till klocka — själv har jag aldrig använt något av ovanstående. Dinka har jag sagt någon enstaka gång, och då mest på skoj.



Ska man kunna svara på frågan, så vill det ju till att man kan klockan, vilket resulterat i böcker för barn, för att lära dem hur man läser av klockan. 



Den här boken inköptes i Axelssons tobaksaffär, på Södermannagatan, när  jag var sex, eller kanske sju år. Jag har en känsla av att visarna ramlade av tämligen snabbt — vilket passar mig utmärkt.


Författare och illustratör finns inte angivna, och inget tryckår, bara att den var tryckt i Nederländerna och gavs ut av Mulder & zoon.


De hiskliga illustrationerna påminner mig om bokmärken jag hade.


En äldre ”klockbok” hittade jag nyligen hos Gutenberg:

Tick-Tack. Tolv lektioner för de små” (1910), också den av anonym författare. Men på sista sidan framgår det var en importvara som såldes av 


A.B. Centraltryckeriet, och att den var tryckt på sidor av textil av ” ju Dean’s Rag Book i London.


På nätet finns en hel del att läsa om centraltryckeriet, som låg på Drottninggatan i Stockholm. Det blev så småningom ett varuhus, som bytte namn flera gånger. Jag har ett svagt minne av det under åren det kallades Allas varuhus, som senare blev en EPA affär.

Här strejkades det på 20-talet för att få de butiksanställda att teckna kollektivavtal.


Det här har jag lärt mig i dag:

i) (i fackspr.) till paraply hörande, urspr. klockformig metallhylsa som, då paraplyn är hopslagen, skjutes över sprötens ändar för att hålla ihop dem, så att paraplyn icke slår ut. 


Det var ett himla pyssel att fånga in alla spröten, och få dem på plats i klockan!


6 kommentarer:

  1. Mitt tvååriga barnbarn använder "Vad är klockan?" som hälsningsfras. Han är rätt ointresserad av svaret, det är bara en kontaktskapande fras, enligt honom.

    Och så undrar jag över detta: "Här strejkades det på 20-talet för att få de butiksanställda att teckna kollektivavtal." Kan det möjligen ha varit så att det strejkades för att de butiksanställda skulle få teckna kollektivavtal? Vilket som är det en tidig aktion för kollektivavtal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Kanske en hälsningsfras värd att prova — det kan bli lite tjatigt att konstatera att vädret är som det är.

      Minns att jag också funderade över den där strejken, men var för trött för att gå tillbaka till källan, och läsa noggrannare.
      Det borde jag naturligtvis göra nu…
      Margaretha

      Radera
  2. Så härliga böcker...jag känner igen bilden av flickan som frågar snälla mamma vad är klockan.
    Karbisen, spindeln...helt nytt för min del.
    Karin, inte den föregående med två årigt barnbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin, den med äldre barnbarn,
      Ja, tänk så många synonymer det finns — både gamla, och slang. Tänk om man kunde komma ihåg dem alla.
      Margaretha

      Radera
  3. Härliga böcker, särskilt den äldsta.
    Jag hade jättesvårt att lära mig klockan, men såna här böcker hade jag inte .
    Johanna

    SvaraRadera
  4. Johanna,
    Jag hyser en svaghet för den här sortens böcker.
    Det kan vara knepigt att lära sig klockan. Jag har träffat ungar som inte kunde lära sig att tyda en urtavla med vidare, men som plötsligt fattade galoppen när de fick digitala klockor.
    Margaretha

    SvaraRadera