lördag 24 augusti 2024

Igelkotten

 

Har du läst någon av Sakis noveller? Kanske läste du "The Open Window" i skolan, den ingick i olika böcker med noveller på engelska, som ingick i engelskundervisningen.

Sakis namn var egentligen Hector Hugh Munro, och hans bitska satir, ofta riktad mot politiker, var mycket uppskattade. Själv sätter jag hans noveller högt — helt i klass med O. Henry och Dorothy Parker.


The Lawn Tennis Party at Marcus 1889

 Arthur Melville


Läs en en av hans korta berättelser, ”The Hedgehog”, den börjar med en tennismatch, och slutar med en igelkott.


Bör kanske tillägga att det finns andra författare som skrivit noveller som heter ”The Open Window”

6 kommentarer:

  1. Saki är en av mina favoriter, jag skrev faktiskt några artiklar om honom och hans författarskap. Synd att jag inte minns hälften av det längre!
    Wendy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Det är verkligen inte svårt att ta Saki till sitt hjärta!
      Du kan kanske rota fram något av det du skrev, det är alltid spännande att se vad man tyckte och skrev för länge sedan.
      Margaretha

      Radera
  2. Den minns jag från skolan, tror boken hette the open window. Tänk att jag minns något från skolan! Kanske för att den var rolig och jag läste resten av boken. Tror jag har den kvar, ska leta.
    Eva
    P.s. Igelkotten var lite lik den.

    http://otankar.blogspot.com/?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Jag läste den också i skolan, och tyckte om den, men sedan tog det ofattbart många år innan jag hittade Saki och insåg att det var samme man som skrivit ”The Open Window”.
      Margaretha

      Radera
  3. En igelkott igen, minsann!

    Men vilka satmaror de där damerna, fast njutbara, liksom det spänstiga språket.

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Och än finns det mer att säga om de rara taggiga djuren.
    Satmaror gör sig onekligen bättre i tryck, än i levande livet.
    Saki hör till de författare vars språk alltid är njutbart, även om man inte gillar innehållet i det skrivna.
    Margaretha

    SvaraRadera