tisdag 27 augusti 2024

Böcker jag ser fram emot att läsa

Dagens tema kommer som alltid från Ugglanoboken.

Reading girl, 1922
Henri Matisse 

Folkvett är mycket bättre än mycket obrukbart bokvett. 

från ”Mindre sammandrag af

vetenskaperne,” 1781.av Olof Bergklint.



Boel Westins bok ”Tove Jansson, Ord, bild, liv.” var en av de sista böcker min mamma läste. Nu har den stått där i bokhyllan i flera år; lockat och avskräckt mig. Lockat mig därför att Tove var en otroligt intressant person — men avskräckt mig därför att med sina 596 sidor, vet jag att den kommer att hålla mig trollbunden en lång tid framöver.



För några veckor sedan överraskade väninnan Liselott mig med en blixtvisit (inga komplikationer uppstod eftersom hon medförde förning). Förutom det hembakta hade hon med sig ”Berömda och glömda stockholmskvinnor”, en bok av Lisbeth Scheutz, som hon lånade av mig för flera år sedan — nu ser jag fram emot att läsa om den.

Eftersom jag är en söderböna, gick jag nu direkt på kapitlet om kvinnor som bott på Söder, och minns att jag, då jag löste boken för första gången, fascinerandes av stycket om Ann Charlotte Leffler som jag redan hade ett gott öga till. En bok full av intressanta kvinnor Siri Derkert, Klara Johanson, Maria Rögle, Anna Branting, Sigrid Fridman är bara några få av dem.


De verkar som du antingen får vända dig till biblioteket om du vill läsa den här boken — om du inte kan hitta den antikvariskt.

 



Robert Lynds essäer är alltid lika intressanta och stimulerande att läsa — hans namn hör tio de permanenta på min återvänd-till-lista. I dag väljer jag hans bok ”Pleasures of Ignorance”.

I titelnovellen konstaterar han att en av fördelarna med att vara okunnig är att det ger oss möjligheten att lära oss något nytt — eller på nytt.


Och i ”The Hum of Insects” börjar han med att tala om hur enerverande en mygga kan vara:

It makes all the difference whether you hear an insect in the bedroom or in the garden. In the garden the voice of the insect soothes; in the bedroom it irritates. In the garden it is the hum of spring; in the bedroom it seems to belong to the same school of music as the bizz of the dentist's drill or the saw-mill.”

Därifrån vandrar hans tankar vidare till diverse andra småkryp i trädgården, för att sluta med ett möte med en igelkott:


 ”Then there was the hedgehog. The charm of hedgehogs is that we do not

see them every day—that their appearance is a secret and an accident.

They are a part of the busy life that goes on all about us as mysteriously as the movements of spirits. Consequently, when I was looking over a sloping field the other evening and, hearing a crackling as of sticks being trodden on, turned my eyes and saw anliving creature making its way out of a wood into the grass, I was delighted to find that it was a hedgehog and not a man or a rat. I could see it only dimly in the twilight, and it was difficult to believe that so small an animal had made so great a noise. The pleasure of recognition, unfortunately, was not mutual. No sooner didnthe hedgehog hear a foot pressing on the road than it gave up all thoughts of its supper of insects ”and hobbled back into the thicket. I regretted only that I had not made a greater noise, and scared it intonrolling itself into a ball, as everybody says it does when alarmed.

But it is perhaps just as well that the hedgehog did not merely repeat itself in this way. We like a certain variety of behaviour in animals—some element of the unexpected that always keeps our curiosity alive and looking forward.”




 


 



 

20 kommentarer:

  1. Fredrika Bremer och jag är födda i samma stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Men sen gick ni skilda vägar — Fredrika bodde på flera ställen i Stockholm, sina sista år vid Hötorget. Både i brev och romaner petade hon in promenader i huvudstaden.
      Margaretha

      Radera
    2. och Bremers staty finns i Humlegården

      Radera
    3. jag har Bengt Järbes bok Fredrika Bremers Stockholm:

      https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2011/06/fredrika-bremers-stockholm.html

      Radera
  2. Om man verkligen blir trollbunden är 600 sidor inget problem. Men alltför ofta blir man lite lagom intresserad och då kan man plötsligt tappa taget ... jag bangar numera för tjocka böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Läsvärda böcker får gärna vara långa, men med åren har jag fått problem rent praktiskt att hantera böcker som jag inte kan läsa var som helst. Tove väger 1,2 kg.
      Margaretha

      Radera
  3. Tove Jansson är en kvinna som trollbinder..Ta dig tid!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Jo, jag ska nog ta mig tid.
      Margaretha

      Radera
  4. Westins bok om Tove Jansson vill jag också gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Ja, det är väl investerad tid att läsa Tove.
      Margaretha

      Radera
  5. Vilka intressanta böcker! Jag vill gärna läsa både boken om Tove Jansson och Stockholmskvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Ta dig den tiden — du blir inte besviken!
      Margaretha

      Radera
  6. Den enda jag känner till, och tycker mycket om, är Robert Lynd.
    De andra båda böckerna vill jag läsa, Tove Jansson känner jag väldigt litet till. Undrar om den finns översatt till engelska. Det är nog inte stockholmskvinnorna, men kanske kan jag hitta den på nätet i andra hand.
    Wendy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Jag hade tänkt ta reda på om Tove är översatt, men livet kom emellan (som vanligt). Återkommer om jag får reda på något.
      Stockholmskvinnor ser ut att finnas på nätet, begagnad.
      Margaretha

      Radera

  7. Å, har tisdagstipsen börjat igen, så kul!
    Boken om Tove Jansson skulle jag vilja läsa, den om stockholmskvinnorna har jag faktiskt, eller rättare sagt tror jag att min dotter har den. Måste fråga henne, för det var så länge sen jag läste den att jag vill läsa om den. Minns bara att den var jättebra.
    Lynd är en ny bekantskap som jag tänker titta närmare på (men när???).


    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Tror att du skulle gilla Lynd.
      Stockholmskvinnor håller absolut för flera omläsningar.
      Margaretha

      Radera
  8. Bra böcker som vanligt. Boken om Tove har jag faktiskt, men precis som du har jag inte börjat på den. Jag väntar på att hitta den där jättelånga luckan när jag ska kunna läsa den utan att bli stressad.
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johanna,
      Ibland får man hoppa rakt in i ett projekt, utan att vänta på den där luckan, som kanske aldrig uppstår.
      Margaretha


      Radera
  9. Mian,
    Visst är det — och det gäller att inte blanda ihop de olika vetten.
    Margaretha

    SvaraRadera