tisdag 6 augusti 2024

Ännu mer skvaller

 


Om Lyss- och Sqvaller-Lotta

Lotta alltid lyssna plär.

Se vid nyckelhålet der!

Hvad man talar vill hon höra,

legger derför till sitt öra;

pladdrar se’n för en och hvar 

om vad hon utspejat har.

Mycket ondt har deraf blifvit

och bekymmer modren gifvit.


Jag kan bara inte motstå den tunna lilla boken ”Muntra barn”, Roande bilder för barn. Aderton kolorerade plancher med text på vers”, av Adolf Glassbrenner (text) och Theodor Hosemann (illustrationer). 



En annan oemotståndlig vers är Gustaf Frödings Stina Stursk.


Stina Stursk


»Och fy skäm ut dig, och fy skäm ut dig

för allt ditt spring efter vännen din!»


Och håll du truten! och håll du truten!

för du är uttäck och du är kutig

och håfvar själf efter vännen min!


Och var jag skapt som ett tocket skrälle,

jag höll mig undan för vännen min.


Men jag är svarfvad och fin om snuten

och vackert växt på hvartenda ställe

och värd att vara när vännen min!


Gör dig ej grön, det gör ingen nytta,

– när det blir kväll, kommer vännen min,

och vill du då stå på lur vid knuten,

så håll till godo, din skvallerbytta,

och ränn kring socknen med truten din!


2 kommentarer:

  1. Underbar bok, både verse och bild!
    Och Fröding är oslagbar.
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Johanna,
    Det finns så mycket intressant, roligt, lärorikt och vackert på nätet!
    Margaretha

    SvaraRadera