fredag 9 augusti 2024

Det är Pamelas födelsedag

 


Eftersom jag gratulerat Pamela L. Travers på flera av hennes födelsedagar tidigare (bland annat här, där jag berättar om hennes mångåriga fejd med Disney) så vill jag i dag peka på att hon inte bara skrev om Mary Poppins. 

I ”I go by sea, I go by land”, får vi följa ett syskonpar, Sabrina Lind, elva år, och James nio år, när de, som så många andra barn, evakueras till Amerika under andra världskriget. 

Hur krigstider påverkar även människor, i synnerhet barn, som inte lever i krigszoner, har länge intresserat mig.

Trots det allvarliga ämnet är det en charmig bok, med en lågmäld humor.

Du hittar den hos Internet Archive, men det verkar som den även finns att köpa, bland annat hos Akademibokhandeln.





4 kommentarer:

  1. Den boken har jag inte hört talas om. Så spännande, jag ska se om jag kan få tag på den.
    Det är lätt att tro att krig inte berör en, om man inte lever mitt i det.
    Vi har läst Margot Benary-Isberts böcker högt här med barn och barnbarn, när du rekommenderade dem. Stark läsning, kanske extra stark eftersom hon var från våra trakter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Den går säkert att få tag på i handeln — kanske på flera språk — annars finns den ju på nätet.
      Ja, Benary-Isberts böcker håller fortfarande.
      Margaretha

      Radera
  2. Å så roligt att du skriver om den boken! Jag löste den när vi bodde i England, delvis i Sussex, och älskade den. Även om jag är född efter kriget så tror jag att kriget satte djupa spår hos engelsmännen, så mycket var forfarande som på 40-talet, och man talade mycket om kriget, och om hur så mycket blivit sämre under kriget.
    Nu måste jag ju läsa om den!
    Kolja

    SvaraRadera
  3. Kolja,
    Så roligt att höra!
    Jag har också en känsla av att England led av krigets effekter långt efter freden.
    Hoppas att du inte blir besviken nu när du löser om boken.
    Margaretha

    SvaraRadera