torsdag 8 augusti 2024

Det var som katten

 

Julie Manet with Cat
Pierre Auguste 

KATT

sannol. inlånat i de germ. spr. från ngt annat ieur. spr., jfr senlat. cattus, catus, m. (varav fr. chat, it. gatto, span. gato), sengr. κττος, ry. kot, lit. katė, fir. cat; av omtvistat urspr. 


 C was a cat

             Who ran after a rat;
          But his courage did fail
        When she seized on his tail.


Från Edward Lears ”Nonsens Book”


Jag råkade få se att det är internationella kattdagen i dag — även om jag inte fattat vad alla dessa dagar är bra för, så vill jag som kattvän ta chansen att lägga ett gott ord för katter.

Det finns oändligt många uttryck och ordspråk som handlar om katter, inklusive eufemismer för onda makter. Så den avdelningen lämnar jag åt de intresserade, liksom jag inser att det är omöjligt att gå in på allt som skrivits om detta nobla djur.

Men jag kan inte låta bli att tala om Wanda Gágs charmiga  bok ”Millions of cats”. Jag är övertygad om att jag skrivit om Wanda Gág tidigare, men blogger vägrar att erkänna det.

Så här börjar boken: 





Once upon a time there was a very old man and a very old woman. They lived in a nice clean house which had flowers

all around it, except where the door was. 

But they couldn’t be happy because they were so very lonely.



“If we only had a cat!” sighed the very old woman.


“A cat?” asked the very old man.


“Yes, a sweet little fluffy cat,” said the very old woman.”



”I will get you a cat, my dear,”

said the very old man.



And he set out over the hills to look for one. 


He climbed over the sunny hills. He trudged through the cool valleys. 



Från ”A Cat of London in Peace and War” av Alice Grant Rosman, med illustrationer

av Diana Thorne

6 kommentarer:

  1. 
 Va kul att du skriver om katter igen, jag har saknat de inläggen, särskilt katter i konsten.
    Nu ska jag läsa Millions of cats.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Jag kan inte lova bättring — även om jag vill ägna katter mer tid. Men det är så mycket man vill…
      Margaretha
      i ett svalt regn

      Radera
  2. Katter får jag aldrig nog av och visst har du skrivit om Millions of cats...eller fantiserar jag?
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Karin, om det är du och jag som fantiserar vet jag inte, men blogger vägrar att plocka fram Wanda Gág i min blogg.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag säger som Kicki, jag har också saknat kattinläggen, hoppas du kan plocka upp temat.

    SvaraRadera
  4. Mette,
    Jag har ingen annan ursäkt än den vanliga, för att inte ha skrivit mer om katter, fast ämnet är outtömligt.
    Jag, liksom Orsa kompani, är inte villig att ge några löften.
    Margaretha

    SvaraRadera