onsdag 14 augusti 2024

Igelkottsvecka


A Hedgehog (A Hedgehog Erinaceus roumanicus, before 1584.) 

Hans Hoffmann


Av ständig oro


Av ständig oro för stort och smått

jag blev alltmera en igelkott.


Gott folk som klampar min väg förbi

de viskar ofta om hysteri.


Och några talar om stämning

och de moderna om hämning.


Gott folk må prata vad helst dom vill:

mej kryper ingen för nära till.


Jag har en fullgod repertoar

av tricks och konster till självförsvar.


Jag önskar inte bli biten

fast jag är konstig och liten.


Ja, konstig är jag till övermått

och en besynnerlig igelkott.


Ty dessa spjut som jag sträcker ut

har genomborrat mej själv förut.


— Så ber jag, vänligen, bara

gott folk att låta mej vara.

               Nils Ferlin

Ur Barfotabarn (1933)


Den här veckan ska vi räkna igelkottar, det är WWF, som utnämnt den här veckan till en igelkottvecka, och vill ha allmänhetens hjälp att räkna, och rapportera hur många kottar vi ser.

Hos WWF kan du läsa hur man går till väga, och hur du kan göra din trädgård igelkottsvänlig.


Jag hör till dem som inte sett en igelkott sen min barndom, då en tam kotte besökte trädgården och deltog i Margarethakaffet — det var innan varken den eller vi människor hört talas om att den inte borde fira mig med gräddtårta och pepparkakor — vilket jag nämnt i ett tidigare inlägg. 

Många djur, både stora och små, har jag sett i min trädgård, men trots att den borde vara ett paradis för kottar som vill vara ifred, har jag aldrig sett en igelkott på de över 40 år som jag bott här.




"Then Mrs. Tiggy-winkle made tea—a cup for herself and a cup for Lucie. They sat before the fire on a bench and looked sideways at one another. Mrs. Tiggy-winkle's hand, holding the tea-cup, was very very brown, and very very wrinkly with the soap-suds; and all through her gown and her cap, there were hair-pins sticking wrong end out; so that Lucie didn't like to sit too near her.

av Beatrix Potter


4 kommentarer:

  1. Här har vi flera (tror vi) kottefamiljer i vår trädgård, och det har vi haft i många år. Jätteroligt! Vi köper särskild ”kottemat” åt dem.
    Ska kolla om vi har någon igelkottsräkning hos oss.

    Jag gillar Potter!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Så trevligt det låter!
      Hälsa dem från mig!
      Vem gillar inte Potter, trots att nog inte är riktigt kåmm ill få att förmänskliga djur.
      Margaretha

      Radera
  2. Nu när jag bor i lägenhet ser jag aldrig några kottar, men i min barndom var fett gott om dem och vi ställde ut mjölk åt dem.
    De är ju sååå charmiga
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Johanna,
    Nog verkar det som de flesta av oss inte sett igelkottar på mycket länge.
    Margaretha

    SvaraRadera