måndag 5 augusti 2024

På tal om byttor

Tre laggade ”byttor”, tillverkades 1910 av Isak Anders Persson i Blyberg efter Anders Zorns instruktioner.


Just nu läser jag ”Breven mellan Ander Zorn och Carl Larsson och deras familjer”, av Birgitta Sandström.

Otroligt intressant läsning, som väcker många tankar om brevskrivning i största allmänhet, men också om tilltal och ordval — de stod ju varandra nära och drog sig uppenbarligen inte för att visa detta i sina brev.


Det är i den här boken jag hittar fotografiet på byttan ovan.

5 kommentarer:

  1. Å, den boken ska jag skaffa, låter jätteintressant!
    Jag kan bli avundsjuk på hur man brevväxlade förr, jag tror inte folk har tålamod att skriva långa brev nu för tiden.
    Kolja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      En bok som räcker länge.
      Nej, tålamod är nog en bristvara i dag.
      Vi fick ju lära oss att skriva brev i skolan, det vet jag inte om man gör nu för tiden.
      Ja, byttan är fin.
      Margaretha

      Radera

  2. Och byttan är fin!
    Kolja

    SvaraRadera
  3. Men kära nån, den där handstilen är ju värre än min!

    SvaraRadera
  4. Karin,
    I så fall är du i gott sällskap — har en känsla av att de flesta skriver som krattor — och ingen är motiverad att öva, öva, ö..
    Hade en väninna vars brev det tog evigheter att dechiffrera hennes handstil var jämn och vacker — men i det närmaste oläslig.
    Margaretha

    SvaraRadera