måndag 16 januari 2017

50-tal i kubik

  Nu när jag behöver en kaffekaka föll det sig naturligt att nyttja ett av mina senaste fynd, "Metropolitan Cook Book", en upplaga från 1954. Det är så omisskännligt 50-tal, och jag blir lätt nostalgisk när jag ser bilderna.
Recepten är de gamla vanliga, säkra recepten som hängt med i många år. En sväng på nätet visar att försäkringsbolaget har gett ut det här häftet i reviderade upplagor i många år. Det tidigaste jag hittar är från 1918, rätt trist på brunt papper och utan illustrationer.

 Den senaste upplagan jag hittar är från 1973 och ordentligt uppfräscha och jag inser att jag blir nästan lika nostalgisk av 70-tals illustrationerna, som de 20 år äldre.
 Det står i förordet att recepten ska vara hälsosamma, men veta vi ju alla att hälsosamt är ett tänjbart och föränderligt begrepp. Kanske var det ett försök att få friska kunder — annars kan jag inte riktigt räkna ut varför ett försäkringsbolag ger ut en kokbok. Men jag kan ju skriva och fråga dem, för jag ser att bolaget fortfarande existerar.
Och jag har just lärt mig, hos Wikipedia,  att det finns något som heter The Metropolitan Life Insurance Company Tower, colloquially known as the Met Life Tower, is a landmark skyscraper located on Madison Avenue near the intersection with East 23rd Street, across from Madison Square Park in Manhattan, New York City. Designed by the architectural firm of Napoleon LeBrun & Sons and built by the Hedden Construction Company, the tower is modeled after the Campanile in Venice, ItalyThe hotel located in the clock tower portion of the building has the address 5 Madison Avenue, while the office building covering the rest of the block, occupied primarily by Credit Suisse, is referred to as 1 Madison Avenue.
Inside the building is the New York Edition Hotel, a 273-room luxury hotel that opened in 2015.
Så här ser byggnaden ut i dag. 
Och nu är kakan färdiggräddad  lite för färdig  hur den smakar får jag berätta en annan gång.
här står den på jäsning.
YEAST COFFEE CAKE
(about 2 9-inch pie pans)
Hot Oven 400°F.
2 cakes compressed yeast or envelopes dry yeast
¼ cup lukewarm water
¾ cup milk
1/3 cup butter or margarine
½ teaspoon salt
1/3 cup sugar
2 eggs
4 to 5 cups all-purpose flour
Follow mixing directions for plain rolls. Beat eggs into lukewarm milk and yeast mixture before adding flour. After first rising pat out dough about 1 inch thick into pans used. Spread with following mixture:
4 tablespoons sugar
1 teaspoon cinnamon
4 tablespoons melted butter or margarine
4 tablespoons chopped nuts
Let rise until double in bulk and bake about 30 to 40 minutes.
Degen sätts som vilken annan jäsdeg som helst, inga konstigheter, det blev en perfekt mjuk lättarbetad deg  som en barnrumpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar