onsdag 18 januari 2017

Att läsa med slutna ögon

Lyssnarna
 Jenny Nyström

De som känner mig vet att jag inte är särskilt förtjust i talböcker — är det förresten den korrekta termen? Vad det än heter, så föredrar jag att läsa själv, så att jag lätt kan avbryta, slå upp och anteckna, när jag funderar över något.
Men nu, när mina vinterögon gör sig påminda, så får jag erkänna att det är fantastiskt att kunna läsa utan att öppna ögonen. Jag är inte riktigt sams med Gutenbergs talböcker, rätt som det är så kan de mitt i en mening börja om från början av kapitlet — och jag har ännu inte lyckats lista ut varför. Då kommer "The Internet Archive" väl till pass, där finns både böcker att läsa och böcker att lyssna till. Hitintills har jag inte haft några problem med lyssningen annat än att jag stött på en uppläsare som sluddrade, om det var ett talfel eller dialekt blev jag aldrig klok på. Just nu lyssnar jag till "The Women Who Make Our Novels" av Grant M. Overton (1887-1930), en bok där han presenterar 33 välkända författarinnor. Med välkända menar jag kvinnor som var kända då, när boken skrevs, vilket var före 1923 — jag har ännu inte hittat något exakt utgivningsår. Även om jag känner till deras existens så har jag bara läst 13 av dem, men eftersom det är extremt svårt att hitta information om några av dem, så är boken ett fynd.
Känns tanken på att läsa just den boken inte så lockande så kan du alltid leta efter något annat att lyssna till, eller läsa — det finns mycket att välja bland, till exempel "1891 Collection", en samling berättelser, eller "Alanna" en söt novell om en flicka som säljer lotter på" av Kathleen Norris. Eller varför inte lyssna till "37 American Poems"

2 kommentarer:

  1. Tack för de fantastiska länkarna! Du har fått mig att läsa noveller, nu ska jag börja lyssna till dem också.
    Var rädd om dina ögon!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Glad att jag lyckats fösa in dig på de rätta vägarna!
      Ja Mette!
      Margaretha

      Radera