söndag 1 januari 2017

En nyårslåt

The Auld Farmer's New Year's Gift to His Auld Mare Maggie 
Richard Ansdell - 1851
En nyårslåt

En var har sin sorg
och jag har min sorg,
och varje år har sin ynkedom.
Av mask, som frätte,
och regn, som vätte,
och sol, som stack, blev vår lada tom.
Men var ej ledsen, min flicka lilla,
det skall väl en gång bli väl igen,
till nästa nyår, till nästa nyår,
till nästa nyår, min lilla vän!

Och gården brände
och lyckan rände
till skogs och där har hon glömt sig kvar.
Och nöd är bitter
och ingen gitter
att hjälpa stackarn som inget har.
Men strunt i svälten, min flicka lilla, vi får väl börja på nytt igen,
till nästa nyår, till nästa nyår,
till nästa nyår, min lilla vän!

                         Gustav Fröding

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Mrs Calloway,
      Han kunde han, Gustav!
      Margaretha

      Radera
  2. Tack för den - jag är stort Fröding-fan men den dikten kom jag inte ihåg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Det är verkligen inte lätt att minnas alla Frödings dikter. Men det är ju roligt att man alltid kan dyka ned i hans böcker - och bli överraskad!
      Margaretha

      Radera