torsdag 12 januari 2017

Flornitolgi för nybörjare


The Plover and the Clover can be told apart with ease, 
By paying close attention to the habits of the Bees, 
For En-to-molo-gists aver, the Bee can be in Clover, 
While Ety-molo-gists concur, there is no B in Plover.

Under flera år har jag då och då roat mig med att "bläddra" i Robert Woods, i år, hundra år gamla "How to tell the Birds from the Flowers and other Wood-cuts", som för några år sedan lades ut hos Gutenberg. Vore jag mer vetenskapligt sinnad, hade jag för länge sedan insett att Robert Wood var en välkänd fysiker, som skrev och illustrerade, två barnböcker och en science fiction roman på sidan av vetenskapandet.
Och eftersom jag inte förrän helt nyligen brytt mig om att ta reda på vem han egentligen var, så kände jag inte till "The nature fakers controvers", vilken inspirerade honom till att lära oss hur man skiljer på en katt och en bläckfisk.



The Octopus or Cuttle-fish! 
I'm sure that none of us would wish 
To have him scuttle 'round the house, 
Like Puss, when she espies a mouse: 
When you secure your house-hold pet, 
Be very sure you do not get 
The Octopus, or there may be 
Domestic in-felis-ity.

Den sista bilden här, påminner mig om en engelsklektion, när jag inte var särskilt uppmärksam, vilket vår lärare naturligtvis observerad och frågade om jag gillade papegojor. Varpå jag, till klasskamraternas glädje svarade: "yes, but only if they are raw".

The Parrot and the Carrot one may easily confound, 
They're very much alike in looks and similar in sound, 
We recognize the Parrot by his clear articulation, 
 For Carrots are unable to engage in conversation.

4 kommentarer:

  1. Rolig bok! Gro är här, och vi har läst högt, slagit upp ord och skrattat!
    kram från Mette
    och Gro som hälsar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette & Gro,
      Kul att ni också gillar boken - ibland har jag en känsla av att min humor är rätt bisarr.
      Margaretha

      Radera
  2. Kul! Jag kommer att tänka på kortleken vi hade som visade olika figurer beroende på hur man vände den,t ex murken stubbe-purken gubbe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      En sådan kortlek har jag inte sett, men minns vagt en bok eller tidning med "kneå & knåp", där något liknande förekom.
      Margaretha

      Radera