söndag 8 januari 2017

Dam i blå kofta med en hyacint


Lady in a Blue Cardigan with Hyacinths
Marie-Louise Roosevelt Pierrepont

Det är ju mig hon målat av, tänker jag när jag ser titeln på Marie-Louise Roosevelt Pierreponts tavla. Men det behövs bara en snabbtitt på tavlan för att inse att det är skillnad på koftor och koftor. Min är visserligen blå, men stickad av wåhlstedtgarns, och spelar så att säga i en helt annan division. Men en hyacint är väl ändå en hyacint — jo då, men min är blå, och i det närmaste utblommad. Läser gör jag också, men en bok av H. E. Bates (mer om honom i ett annat inlägg), och teet dricker jag ur en betydligt enklare kärl. 
Egentligen är det ren slöhet att jag alltid grabbar tag i en mugg, när det är tedags, istället för att välja en ärvd kopp med fat ur något av kärlskåpen — för jag tänker allt som oftast att jag ska skärpa mig och duka lite snyggare. Ännu har det inte blivit av.

Marie-Louise Roosevelt Pierrepont är en ny bekantskap, som jag gillar, det är lite snålt med information om henne, men hon var produktiv och det finns gott om hennes målningar — de flesta avbildande hennes hem och närmaste omgivningar.

2 kommentarer:

  1. Skön stämning i bilden. God fortsättning Em!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maggan,
      Det är så man vill ha det!
      Önskar dig och de dina, allt gott på det nya året!
      Margaretha

      Radera