torsdag 5 januari 2017

Temaknåp med utlottning på julens tolfte dag

Temat för The Twelfth Day of Christmas blir därför trummor eller annat valfritt instrument.
The Drummer 
Juan Gris 1925-1926

Det tycks finnas en hel del skrivet om trumslagarpojkar. Av naturliga skäl innebär det att det oftast är krigsskildringar, och de ofta mycket unga pojkarnas, utsatta och eländiga situation. Men "Blecktrumman", från 1959, i Günter Grass Danzig-triologi, skiljer sig en hel del från de vanliga trumslagarpojkarna. En riktig tegelsten som jag funderar på att läsa om — men vill jag läsa den på svenska, då får jag vända mig till biblioteket eller ett antikvariat, för den tycks inte finnas i handeln längre.

Tack Helena för en rolig julutmaning!

14 kommentarer:

  1. Jag tog mig aldrig igenom "Blecktrumman" ... scenen med ålarna i hästhuvudet glömmer jag aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Skulle tro att jag var 13 eller 14 år när jag läste den, och i sanningens namn minns jag inte mycket av den - det är därför jag funderar på att läsa om den.
      Margaretha

      Radera
  2. Tack för att du har varit med och gett oss så många intressanta tips! Jag har faktiskt aldrig läst nåt alls av Grass - det borde jag såklart ta tag i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Eftersom jag minns så lite av den, kan jag nog inte rekommendera den.
      Margaretha

      Radera
  3. Günter Grass film lite för tuff för mej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Inget uppbyggligt!
      Margaretha

      Radera
  4. Blecktrumman har jag givetvis hört talas om, men jag har aldrig läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Minns att jag tyckte mycket om början, men resten har jag inga minnen av.
      Margaretha

      Radera
  5. tog mig inte igenom Blecktrumman. fin bild

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Calloway,
      I min barn- och ungdom förr det mig aldrig in att inte läsa ut en påbörjad bok - hur klokt det var kan man ju undra nu när jag inser att jag inte kommer ihåg mycket av boken.
      Ja, jag tycker mycket om Juan Gris.
      Margaretha

      Radera
  6. En modern klassiker som jag inte läst. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggbohemen,
      Det var väl Mark Twain som sa något i stil med: "en klassiker är en bok som alla talar om men ingen har läst".
      Margaretha

      Radera
  7. Svar
    1. Boklysten,
      Som du nog förstår av kommentarerna, så kan du gå vidare i livet utan att kasta dig över den boken.
      Margaretha

      Radera