tisdag 3 januari 2017

Temaknåp med utlottning på julens tionde dag

Temat för The Tenth Day of Christmas blir herremän/män och att hoppa.

My Heart Leaps Up

 My heart leaps up when I behold 
   A rainbow in the sky:
So was it when my life began; 
So is it now I am a man; 
So be it when I shall grow old, 
   Or let me die!
The Child is father of the Man;
And I could wish my days to be
Bound each to each by natural piety.
                          William Wordsworth, 1770 - 1850

Game of Leap Frog
Raffaello Sorbi, 1887 

Det saknas verkligen inte böcker med lorder och herrar i titeln — vanligast är nog de religiösa böckerna tätt följt av biografierna om lorder. En del har jag läst, andra har jag bara hört talas om, de flesta helt nya för mig och ingen som jag tycker verkar tillräckligt intressant för att rekommendera.
Trots att det finns en lord såväl i svenska titeln som i författarens titel — om än bara honorär i det senare fallet — så kan jag inte uppbåda något större intresse för den här biografin. Inte heller sista delen i en biografitriologi om Hjalmar Bergman lockar mig.

 Jag är på vippen att välja en lite väl gullig bok, som jag inte läst på åratal: Little Lord Fauntleroy, av Frances Hodgson Burnett, 

men så slår det mig att jag faktiskt har en favorit som passar in:
Undrar om inte Selma är den författare som blivit rekommenderad flest gånger i den här utmaningen.

8 kommentarer:

  1. Jo, Selma har dykt upp många gånger. Välförtjänt, tycker jag. Tack för tips! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Det kan aldrig bli för mycket Selma.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Hannele,
      Ja, en herrans massa herrar.
      Margaretha

      Radera
  3. Herr Arnes penningar var det första jag tänkte på, men det fick bli en annan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Calloway,
      Finns onekligen en del att välja bland.
      Margaretha

      Radera
  4. Aldrig fel med Selma! Jag funderade på att välja den, men det blev en annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Selma är alltid rätt - men valet var svårt eftersom det fanns så mycket att välja mellan.
      Margaretha

      Radera