lördag 23 maj 2015

Myrorna


 Myrorna
 
De röda myrorna hatar de svarta.
Det tycks dem så främmande och aparta.
 
De svarta myrorna hatar de röda.
De förmodas ta både husrum och föda.
 
Det är säkert åt skogen i båda fallen.
Men aldrig får myrorna det in i skallen.
 
Det är troligen inget att göra åt.
Men en tänkande människa brister i gråt.
                                                                 Alf Henrikson
                                                                             1972

4 kommentarer:

  1. Det är så jag alltid har sagt. Vi är som myrorna. Nu ännu mera bekräftat för min del.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, och någonstans har jag läst att myrorna hör till de få djur som dödar sina artegna.
      Margaretha

      Radera
  2. Och att de är flitiga lär var en myt....
    För mig får myrorna vara var de vill och göra vad de vill, flitiga ellet ej. MEN DE SKA GE FAN I ATT UNDERMINERA MiN ALTAN!

    SvaraRadera
  3. Olgakatt,
    En myrmyt - där har vi något att lära; bara vi jäktar runt och ser upptagna ut, så kommer omvärldena att tro att vi är flitiga.
    Kanske dags att skaffa en myrslok?
    Margaretha

    SvaraRadera