måndag 27 maj 2024

Sömnvanor

 

Oj, sleep! it is a gentle thing,

Beloved from pole to pole!

     S. T. Coleridge


Att sova är min specialitet, något jag behärskar till fulländning. Själv är jag en baddare på att lura tuppen — men jag inser att den sortens lurar inte ingår i ditt sömnprogram i dag.

 


Tuppen varit har i alla dar,

Som en Turk, och derför är han far 

      Kanske till sju hundra, 

      Hvem kan derför undra 

Om ibland han sig en tupplur ta’r.


Så diktade en okänd poet vid namn S. A. T. Bohlin. Vill du läsa de resterande fem verserna, hittar du dem hos

Litteraturbanken


1. Pyjamas, nattlinne eller naken?

Som det faller sig.


2. Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? 

Svalt, åt det kalla hållet. 


3. Hur mörkt ska du ha det?

Inga gardiner, persienner eller rullgardiner.

Det, och värme, är det enda som kan få mig att sova dåligt. Delade en gång rum med en tjej som skulle ha det varmt, mycket varmt, och becksvart i rummet. Hon la till och med kuddar på golvet vid dörren så att inget ljus skulle tränga in från korridoren — fast hon fick sluta med det när personalen höll på att stå på öronen varje gång de skulle titta till oss.


4. Hur många kuddar har du i din säng? 

I regel två, men det varierar.


5. Hur många timmar sover du per natt, ungefär? 

Hur många som helst.


6. Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? 

Det händer att jag vaknar, men då somnar jag omgående om.


7. Drömmer du? 

Ja, men om jag inte anstränger mig för att minnas mina drömmar, så bleknar de innan jag ens fått ett grepp om dem.


To sleep, perchance to dream.

        W. Shakespeare 


Sleeping boy in the hay 

Albert Anker


I dag vill Klimakteriehäxan att vi berättar om våra sömnvanor.

8 kommentarer:

  1. inga gardiner eller persienner här heller, vill vakna i dagsljus, speciellt denna årstid. är ganska frysen, lagom är bäst, tyvärr försvinner drömmarna snabbt. Borde göra som Ulla Isaksson som satte på väckarklockan och skrev upp sina drömmar, och använde i sina böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Man kan faktiskt träna minnet så man minns sina drömmar. Jag gjorde det under en period då jag skrev ner drömmarna.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag kommer ytterst sällan ihåg vad jag drömmer! Vi skulle tydligen kunna dela rum du och jag om det handlade om ljus och temperatur - det övriga bortser jag ifrån (jag snarkar!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Vi skulle nog komma överens — även om du snarkar. Jag lär sova så ljudlöst att folk ibland blir oroliga.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag önskar att jag kunde sova lika gott som dig!
    Det är på natten alla tankar surrar i huvudet.
    Gullig bild från långt innan jag kände dig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Jag är enormt tacksam för min förmåga att somna, och förbli sovandes. Men önskar att jag inte behövde fullt så mycket sömn.
      Margaretha

      Radera
  4. Naturligtvis är det skönt att kunna sova, men…
    Jag är periodare, just nu funkar det bra.
    Kram från Mette

    SvaraRadera
  5. Mette,
    Ja, det kan bli lite för mycket av det goda.
    Glad att allt är bra — just nu!
    Margaretha

    SvaraRadera