tisdag 14 maj 2024

Blått, vitt & rött

 är färgerna som våra böcker ska ha i dag, säger Ugglanoboken.

Familjelycka

Knut Ekwall


 If we could follow the slogan that says,"Turn off the TV and open a good book" we would do something of substance for a future generation.” 

                 Gordon B. Hinckley



Jag går längst bokhyllorna och spanar efter bokryggar i rätt färg  — den allra rödaste ryggen hör till: ”Lärkans flykt till Candlleford” av Flora Thompson. Det är en vacker och påkostad bok — jag vet inte om begreppet presentbok fortfarande används, men det är vad jag kommer att tänka på. Den är rikligt illustrerad med målningar av brittiska konstnärer.

Den svenska översättningen är ett sammandrag av det engelska originalet.

Lark Rise to Candleford” 

Boken är skriven i tredje person, men är en berättelsep om författarens barndom. Vi fick boken för många år sedan av engelska vänner som var lätt chockade över av vi inte kände till den här klassikern.


Den vitaste av alla mina böcker är nog ”Fröding själv” av Germund Mischanek, som var docent i litteraturhistoria, och en av våra främsta Frödingkännare. 

Boken är, med sina knappt 200 sidor faktaspäckad och ger en god bild av familjerna Frödings liv. Ett liv som kunde ha varit taget ur en av Selma Lagerlöfs böcker.

 

”Still life with Geraniums”

 

Blåare än så här kan det nog inte bli — en omfångsrik (477 sidor) biografi om ”Den okände Matisse”, av Hilary Spurling.

En bok som måste få ta tid att läsa.



Nog är det svårt att förstå hur den här målningen, ”La Desserte” kunde reta upp publiken på Parisersalongen — bara en av alla gånger han retade upp publiken med sina målningar.

8 kommentarer:

  1. Flora Thompsons bok kände jag inte heller till - intressant! Böcker om konstnärer är trevliga att bläddra i och lära sig något nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Flora Thompson kan jag rekommendera.
      Konstböcker är alltid intressanta, vare sig man löser vartenda ord, eller bara njuter av bilderna.
      Margaretha

      Radera
  2. Trevlig trio med konst och poesi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Konst & poesi är livsnödvändigt!
      Margaretha

      Radera
  3. Svar
    1. Hannele,
      Ett tema med stor frihet.
      Margaretha

      Radera

  4. Precis så ser boken ut som jag fick på min 10-årsdag! Vi hade just flyttat från Gent till
    Buckingham, jag kände inte en kotte och saknade mina kompisar.
    Mr. & Mrs. Garvin i huset bredvid var världens bästa grannar, kanske tyckte de synd om oss för de bjöd alltid med mig och syrran när de åkte någonstans, och på min födelsedag fick jag ”Lark Rise to Candleford”.
    Vilka minnen du bjuder på!
    Kolja

    SvaraRadera