måndag 20 maj 2024

Dagens selfie handlar om konst.

 Art washes away from the soul the dust of everyday life.” 

          Pablo Picasso

Le Peintre,  1963

Picasso

1. Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5: 

Oj, jag som tycker hjärtligt illa om frågor som inte ger utrymme för förklaringar och definitioner klämmer i med en fyra utan några analyser.


2. Den förste konstnären jag föll för: 

Kunde jag bara tyda namnteckningen på en tavla som fascinerade mig långt innan jag visste vad ordet konst innebar, så skulle jag tala om vem det var.


Nu talar jag inte om stor konst, utan om en liten akvarell som jag tror att min far köpte i Frankrike innan jag kom till världen.


Så länge jag kan minnas har jag alltid funderar över vad som finns utanför bilder av alla slag, och kanske var det vad som gjorde den här bilden så lockande. Vart ledde egentligen den här gången. Vad för slags hus är det som skymtar, vad rymmer det?

Den första konstnär som jag fastnade för, förmodligen när jag var elva år, var Picasso. Det fanns en reproduktion av hans Don Quijote i en butik på Birger Jarlsgatan, där jag gick av spårvagnen på väg till skolan. Den kostade 15 kronor — vilket jag inte hade. Ser på nätet att den kostar under hundra kronor nu.


 3. På mina väggar finns:

Lite av varje, men ingen värdefullt för någon annan än mig själv. Några målningar och foton av några förfäder tycker jag mycket om. 

Inom synhåll just nu är några av min mammas mycket tidiga målningar och en radering från Asien.

                            Astri Taube

Så vill jag påpeka att konst inte alltid hänger på väggen — jag har till exempel keramik och träföremål ståendes och hängandes lite varstans. 


               Kaj Stuart-Beck

4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet: 

Jag hänger inte längre med i vad som händer i konstvärlden, så vad som får för lite uppmärksamhet i dag, vet jag inte.

Men förmodligen är det, som det alltid varit, att det inte enbart är det konstnärliga värdet som betyder något — och väldigt mycket som borde uppmärksammas kommer aldrig inför allmänhetens ögon.


5. Den senaste konstutställningen jag varit på: 

Det är så oändligt länge sedan att jag inte minns det — kanske var det Lerin på Sandgrund.


6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du? 

För mig helt oväsentligt — men inte så för konstnären. De flesta duktiga konstnärer kan inte leva på sin konst, jag önskar att jag hade en lösning på det problemet. 


Konst har Klimakteriehäxan gett oss i uppdrag att berätta om i dagens selfie.

  

11 kommentarer:

  1. Bra Picasso-citat du inleder med! Jag har också alltid gillat hans Don Q.
    Nej, all konst behöver verkligen inte sitta på en vägg, jag försökte antyda det med "verket behöver inte alls sitta inom glas och ram, fritt fram för all kreativitet!". Fast mycket hamnar väl på väggarna ändå. Och huvudsaken är att man är nöjd själv.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Klimakteriehäxan,
      Så småningom upptäckte jag ju att Picasso är så mycket mer än det abstrakta & moderna — hans tidiga målningar är ju intressanta.

      Extra roligt är det ju med konst som man fått — då njuter man både av konstverket och tänker på vännen, varje gång man ser det.
      Margaretha

      Radera
  2. Reproduktion är bra, för då har man råd att ha något vacker på egna väggar. Som lite gillade jag en bok naivt målat, lite religiöst, kunde knappt läsa de svenska orden, fick av en tant, har kvar den lilla boken. Det var inte så avancerat som Picasso.

    I Göteborg har man möjlighet att beskåda konst, trevligt när barnbarnen följer med. På Sandgrund har jag dansat, bodde i Karlstad en sommar. Har köpt gamla textilier på loppis, vackra dukar och sånt, skamligt billigt, har lite arvegods också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den lilla akvarellen är så fin, väcker nyfikenhet, där vill man vara

      Radera
    2. Hannele,
      Oh ja, reproduktioner är ett utmärkt sätt att kunna ta del av konst.
      Liksom konstböcker är fantastiska — bara att ta fram när man behöver en did konst.
      Margaretha

      Radera
  3. Roligt att läsa lite (väldigt lite) om dina konsttankar!
    Det sätter igång väldigt många tankar (och önskningar) i mitt huvud.
    Kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ibland får man nöja sig med tankar!
      Margaretha

      Radera
  4. Jag blir lite förvånad över att du varken säger eller visar något från ditt eget fack!
    Picasso hör inte till mina favoriter även om jag inser att han var bra.
    Men den franska akvarellen är fin, jag har sökt på namnet, men inte hittat något som verkar att passa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Ja, akvarellen sätter igång fantasin. Har inte sökt på dess upphovsman på länge, till det krävs mer energi än jag för tillfället har.
      Tja, man kan inte få med allt, alla andra talade ju om textil, så det kom ju med ändå.
      Margaretha

      Radera
  5. Missade nästan det här inlägget.
    Jag hade oxå väntat att du skulle skriva om textil konst. Fast de här var ju kanske intressantare eftersom jag inte visste det.
    Saknar dina kommentarer både hos mig och hos Magda!
    kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jill,
      Det var ju för väl att du inte missade mina extra ordinära konsttankar!!
      Hur ska jag kunna kommentera hos dig när jag inte kan komma in på din blogg?
      Dessutom tillbringar jag inte så mycket tid på nätet — det tar både för mycket tid och kraft. Även om jag gör en del nedslag på läsvärda bloggar, orkar jag inte alltid kommentera.
      Margaretha

      Radera