tisdag 28 maj 2024

En, ett & i

 är de tre ord som ska finnas med i dagens titlar — allt enligt Ugglanoboken.



 To acquire the habit of reading is to construct for yourself a refuge from almost all the miseries of life.

       W. Somerset Maugham


 

Catherine of Alexandria,1530

Antonio da Correggio


Det har talats en hel del om Tove Ditlevsen på sistone, så trots att hon inte hör till mina favoriter väljer jag hennes ””Man har gjort ett barn illa”. Den enda av hennes böcker jag uppskattat var ”Annelise 13 år”, som jag läste när jag var tolv eller tretton år.



Ditlevsens romaner för vuxna var betydligt mörkare, med missbruk och sexsuellt utnyttjande av såväl barn som vuxna kvinnor.




Harry Martinsons ”Utsikt från en grästuva” är däremot en bok jag gärna rekommenderar. En bok med småprosa som jag ofta plockar upp och läser som i, det faller sig.




John G. Brandon är ett av mina senaste fynd, just nu är jag mitt i ”A Scream in Soho”.

Eftersom jag är mer hemma i New York City än i London, tog jag för givet att boken utspelar sig i NYC — men ack så  fel jag hade, jag är nu förflyttat till London under andra världskriget, mitt i en mörkläggning. Och vad, om inte en mörkläggning, lämpar sig för mord.

John tycks ha skrivit en hel radda böcker, bland annat många deckare med den humoristiske och sympatiske polismannen Patrick Aloysius McCarthy — som är en baddare på att slå ned bovar, allt under det han ber om ursäkt och levererar roliga (och rätt spydiga kommentarer).


A Scream in Soho , 1940



15 kommentarer:

  1. inte tolkat temat så, bara & som Ugglan föreslår, men livet utan böcker skulle vara tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Det är väl bara att konstatera att Ugglans temata nog inte ska tolkas efter eget skön — utan förslagen ska ges ad litteram.
      Margaretha

      Radera
  2. Men det blev ju ändå väldigt bra böcker!
    Martinson är favorit i vår familj, alla generationer.
    Ditlevsen har jag tänkt läsa länge, det är kanske dags nu.
    Brandon verkar vara i min stil, fast jag är inte så bra på engelska, tror du den finns översatt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja,
      Ja, ja, några böcker blev det ju.
      Tycker verkligen att dju ska ge dig i kast med Ditlevsen, så att du kan bilda dig en egen uppfattning.
      Tror inte att Brandon finns på svenska, men jag har inte luskat i det. Fråga på bibban.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag tycker Ditlevsen är/var fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Visserligen har jag bara läst henne i svensk översättning, men nog var hon en skicklig författare — fast innehållen roar mig inte.
      Margaretha

      Radera
  4. Jag säger som Maja, böckerna är ju bra, och det är väl ändå meningen med trion, att den ska tipsa om böcker man inte läst förr!
    Dessutom förstår jag varför det blev som det blev.
    Idag är det Brandon som lockar mest.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Inte läge för undanflykter, jag borde ha läst igenom uppgiften bättre.
      Hugg in på Brandon — många av hans böcker finns på nätet, så du har att göra ett tag om du inte har något annat att läsa.
      Margaretha

      Radera
  5. Som du redan vet är jag en stor Ditlevsenfan. Men ibland är det tungt att läsa.
    En stilla dag här så jag har börjat läsa A Scream in Soho, jag är redan fast i andra kapitlet.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Ja, jag vet — och som jag sa tidigare tycker även jag att hon var en stor författare — men någon upplyftande läsning är det inte.
      Förmodligen var jag för ung när jag läste ”Man har gjort ett barn illa”, det var långt innan jag löste Annelise.
      Glad att du gillar Brandon, den kan skingra tankarna när man måste hålla sig stilla.

      Jag tycks ha många vänner vars namn börjar på M — men också K ställer till det för mig ibland.
      Margaretha

      Radera
  6. Jäklar, jag glömde säga emot blogger när den skrev ditt namn!

    SvaraRadera
  7. Ha, ha, du tydde uppgiften så! Utsikt från en grästuva står oläst i bokhyllan, men så småningom ska väl även den bli läst.

    SvaraRadera
  8. Mösstanten,
    Ja, det var slarvigt av mig.
    Du behöver inte vänta på ”gott om tid” för att läsa Martinson, han lämpar sig utmärkt för korta stunder.
    Margaretha

    SvaraRadera

  9. Men hvad siger du så! Elsker du ikke Ditlevsen!
    Hvis du lover ikke at sige det til nogen, kan jeg fortælle dig, at jeg heller ikke læser hende frivilligt. Måske fordi vi læste hende i skolen! Men jeg er enig med dig i, at hun sagtens kunne skrive, det er bare det, at det, hun skrev, ikke passer mig.
    Knus Strit

    SvaraRadera

  10. Strit,
    Hur i all världen har du hittat hit?
    Det gläder mig att även infödingar har sina förbehåll när det kommer till Tove!
    Du kan väl mejla mig privat! Margit har adressen, den som står här i högerspalten kommer jag inte in till.
    Margaretha

    SvaraRadera