måndag 15 april 2019

Solbad

om förhållandet att avsiktligt utsätta kroppshuden (l. del av den) för direkt solbestrålning (för att erhålla solbränna l. i medicinskt syfte o. d.). Ljusbad genom elektriska lampor samt solbad må .. nämnas såsom otvifvelaktigt lämpliga för mången nevrasteniker. (1901)Många föredraga att ha två baddräkter, en för själva badet och en för solbadet.  (1945)

Dame im Liegestuhl
 Paula Modersohn-Becker

Än har det inte blivit så många stunder i solen, men i går flyttade jag ut på västertrappen med te och bok, i hopp om att fånga några D-vitaminer. Det är kallt om fötterna, dit solen inte når, men skönt upptill, så jag blundar och låter boken ligga.  Så hör hör jag den  den — en humla som nynnar någonstans i närheten. 

Value the industrious bumble bee
Working all of the teeming daylight hours.
Fertilising crops for you and for me, 
Taking pollen from the sunlit flowers.
Flying on the season's warm, scented breeze
Unlikely pilot of the summer sky.
Your antennae navigating with ease
The paths by which your queen, and we, rely.
How long without the bee would we survive? 
Seeker of ambrosia where you alight, 
Collecting nectar for your busy hive,
Tunefully humming on your fertile flight, 
Working all of the teeming daylight hours, 
Taking pollen from the sunlit flowers. 

                                Barry Stebbings

Jag öppnar ögonen, men ser den inte, däremot ser jag en sädesärla som struttar runt på en av de få snöhögarna som finns kvar. 
Konstaterar att det blir vår även i år, och minns första gången jag hörde ordet solbad. Jag var kanske fem år, och tyckte det var ett omåttligt roligt ord, bada gjorde jag ju hela sommaren i Östersjön, men att bada utan vatten på en balkong i Karlstad fann jag märkligt.
Och nu när jag läser vad SAOB har att säga om saken, minns jag även att vi på barnkrubban (ja, det var i hedenhös) en och en, i bara mässingen och med solbrillor på näsan, sattes framför en sollampa.


"Wisteria And Wagtail" 

Konstaterar att japanska ärlor inte ser ut som våra svenska  och att blåregn kan jag bara drömma om att plantera i zon 4.

4 kommentarer:

  1. så skönt att du kan sitta ute! du måste ha det lite varmare än vi, för här är skönast inne.
    håll dig varm, och vet att jag tänker på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Jag har flyttat in sedan det här inlägget skrevs, inte särskilt skönt ute nu - ändå smälter snön, tack och lov!
      M

      Radera
  2. Så du har snöhögar kvar, svårt att fatta här bland syrener och lökväxter!

    Tack för J.O´Malley tipset!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Syrener känns oändligt avlägsna just nu.
      Margaretha

      Radera