fredag 26 april 2019

Skogtarva

ett av många utdöda ord, som inte borde vara det eftersom vi alla borde tarva en daglig skogsdos.
Men ordet finns hos SAOB, tillsammans med ett antal liknade användbara ord.
Pine Forest in Tyrol 
Bertha Wegmann

I think that I cannot preserve my health and spirits, unless I spend four hours a day at least—and it is commonly more than that—sauntering through the woods and over the hills and fields, absolutely free from all worldly engagements. You may safely say, A penny for your thoughts, or a thousand pounds. When sometimes I am reminded that the mechanics and shopkeepers stay in their shops not only all the forenoon, but all the afternoon too, sitting with crossed legs, so many of them—as if the legs were made to sit upon, and not to stand or walk upon—I think that they deserve some credit for not having all committed suicide long ago.
_ _ _
How womankind, who are confined to the house still more than men, stand it I do not know; but I have ground to suspect that most of them do not stand it at all. When, early in a summer afternoon, we have been shaking the dust of the village from the skirts of our garments, making haste past those houses with purely Doric or Gothic fronts, which have such an air of repose about them, my companion whispers that probably about these times their occupants are all gone to bed. Then it is that I appreciate the beauty and the glory of architecture, which itself never turns in, but forever stands out and erect, keeping watch over the slumberers.
                                                    ur "Walking" av H.D. Thoreau

Visst är det lustigt hur somliga ämnen dyker upp i samlad trupp. Jag hade inte mer än läst Karins blogginlägg "I skogens vackra pelarsal" förrän jag ramlade över Thoreau lilla bok "Walking nu ramlar jag över Henry Davids skriverier rätt ofta, eftersom han hör till en av mina husförfattare. Men just den här boken, som väl mer är att betrakta som en essä, än bok, var det länge sedan jag läste  jag småler när jag lägger märke till hur väl hennes inlägg ansluter till Thoreaus tankar.
Se'n ta'r det inte en lång stund innan jag hittar en artikel på samma tema "10 Surprising Health Benefits of Being Around Trees".
Eftersom jag klarade av min promenad i morse  fast den tog bara en timme, så jag borde väl ge mig ut i skogen igen  så nu har jag planterat mig på trappen och låter naturen komma till mig. 

bilden hittade jag i Donna M. Strachans blogg.

Årets första fru Bo Fink trippar runt kring fötterna på mig, jag passar på att läsa om denna Sveriges näst vanligaste fågel (lövsångaren är den vanligaste), och får lära mig att bodelen, av namnet, syftar på trädet bok eftersom bofinkar tycks vara begivna på bokollon. De får de ju klara sig utan här, men det tycks inte vara något bekymmer, för det brukar vara gott om bofinkar här. Får också lära mig att deras latinska namn är "Fringilla coelebs  vilket betyder, ogift bofink. Syftar till att bofinkshannarna om våren oftast anländer först och honorna någon vecka senare." 



2 kommentarer:

  1. Visst är det lustigt att hur ämnen dyker upp flockvis. Skogtarva är ett nytt ord för mig. Som "skogsbehov"? Som när jag var barn och brukade gå upp tidigt, tidigt för att hinna vara i skogen någon timme före skolan. Det var som ett behov, faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, ett behov är det - och om det talade man ju i "Kropp och själ". Det är tydligen vad man talar om just nu!
      Margaretha
      som just nu provade länken till din blogg - den fungerar!

      Radera