måndag 22 april 2019

Vad jag lärt mig i dag


Att rensa i gömmorna är tidsödande — i synnerhet om man vill titta närmare på gamla klipp innan man slänger dem (och det vill jag).
En liten notis säger att det lutande tornet i Pisa minsann inte är ensamt om att luta — i Suurhusen i Tyskland finns en kyrka där tornet lutar ännu mer. Klart att jag blev nyfiken, Wikipedia ger mig lite fler detaljer:
 Suurhusens kyrka grundlades någon gång under förra hälften av 1200-talet och den påminner om de så kallade fästningkyrkor som byggdes förut. Den var byggd på ekpålar som slagits ned i marken och var ursprungligen 32 m lång. År 1450 avkortades kyrkans skepp med en fjärdedel och på den lediga ytan byggdes ett torn.
På grund av sänkning av grundvattennivån kom toppen av ekpålarna att hamna ovanför densamma och luftens syre fick tillträde till träet, som började murkna. Det medförde att kyrktornet började luta och det har nu en lutning som uppgår till 5,07° vilket kan jämföras med tornet i Pisa som har en lutning som uppgår till 4,19° och kyrktornet i Bad Frankenhausen i Thüringen med 4,50°. Vid takåsen som är 27,37 m över markytan har taket ett överhäng som är 2,43 m. Klockstapeln i byn Midlum som liksom Suurhusen ligger i Niedersachsen lutar med 6,74° ännu mer, men den räknades av Guinness rekordboken inte som torn, då den bara är 14 meter hög.

2 kommentarer:

  1. För länge sedan såg jag et TV-program om den här kyrkan. Det var så länge sedan att jag glömt bort det ända tills jag läste det här. Men jag har aldrig varit där.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette, du trogna,
      Kan inte påminna mig att jag hört tals om varken byn eller kyrkan tidigare. Skulle vara kul att ta en tur dit och se hur det ser ut i verkliga livet. Så är det ju inte så långt från Worpswede, dit vill jag gärna komma.
      "Drømme, drømme, – hvorfor drømme?
      Tro mig, dagens dåd er bedre!
      M

      Radera