tisdag 16 april 2019

Vad gör väl namnet?

Sedan har vi värdinnan i ett landsortssamhälle som skulle ha ett stort kafferep och ringde till ortens flinke konditor och frågade om han kunde göra en tårta. Det skulle vara en mille feuilles-tårta. Jo minsann att han det kunde.
Kafferepsdagen kom en stor sockerkaka hemskickad. Ovanpå den stod, i glasyr: Milde fröjd!
Personligen skulle jag vilja säga att det var en rar och fin konditor. Kanske påverkade han konversationen i förandligad riktning.
                                                            ur Bang i bygget!, 1961
                                                                            av Barbro Alving

Girl with Cake
 Eduard Veith

Vad det kom sig att jag började fundera över begreppet "bundt cake", just i dag, kan jag inte svara på. Eftersom kaffebröd inte är något som får mig att dregla, är det ett ämne som inte uppta'r mina tankar så ofta.
Vid en tur på nätet lärde jag mig att företeelsen inte är särskilt gammal, och att "bundt-pan" är ett varumärke, och i själva kakan kan stoppa vad som helst (nästan), här är det utanskriften som betyder något  en ren formsak alltså. 
Vill du veta mer om kakans korta historia, så har Wikipedia en utförlig artikel därom.

Chocolate Bundt cake
 fotoToni Hopper 

What fun it is to bake a cake
Designed and baked by me
I love creating this wonderful
Sweet and pretty delicacy

There are many different cakes
For every single occasion
It’s what ever a person likes
So many sugary persuasions

A birthday cake can be designed
For a kid or an adult either one
You can put on what the person likes
Whether it’s a husband, daughter or son

Easter cakes are fun as well
And wedding cakes are very fancy
You could always make a dirt cake
But it may be a little bit chancy

Or perhaps you find a contest
And try to make the fanciest one there
You use all kinds of decorations
Going by rules to make it fair

Whatever kind of cake you make
I know you’ll have such fun
Just as sweet outside as inside
And admired by everyone! 
Marilyn Lott

4 kommentarer:

  1. jag visste inte heller att kakan inte är äldre, jag tycker vi alltid har bakat och ätit bundt cakes hos oss. men det måste ha varit rätt nytt när jag var barn.
    kul att få lära sig något nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Precis så tänkte även jag.
      Margaretha

      Radera
  2. Nu fick jag lära mig något nytt för jag visste inte ens vad en bundt cake var för något, innan jag läste det här, och Wikipedia. Och nu fick jag lust att baka en, för jag såg att det finns många recept på webben, form har jag och jag älskar kakor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yvonne,
      Gläder mig att du lärt dig något nytt - i min värld är det vad bloggar (hela nätet förresten) är till för.
      Så här i påsktider kan det väl sitta bra med lite påskfika!
      Margaretha

      Radera