torsdag 21 januari 2016

Matilda — läslycka

It's a funny thing about mothers and fathers. Even when their own child is the most disgusting little blister you could ever imagine, they still think that he or she is wonderful. 

Some parents go further. They become so blinded by adoration they manage to convince themselves their child has qualities of genius. 

Well, there is nothing very wrong with all this. It's the way of the world. It is only when the parents begin telling us about the brilliance of their own revolting offspring, that we start shouting,  "Bring  us a basin! We're going to be sick!" 

 Så börjar Roald Dahls bok "Matilda", men redan i nästa stycke får vi veta att Matildas föräldrar aldrig skulle komma på tanken att skryta över sitt begåvade barn. Nej, de inte ens talar om henne, eller bryr sig om henne — hennes osympatiska föräldrar är totalt ointresserad av sin dotter som är ett extra ordinärt barn, med en begåvning utöver det vanliga. 
Matilda tiger inte still när hennes pappa river sönder hennes lånebok eller kallar henne lögnare, när hon visar sig vara en överdängare på huvudräkning, nej, hon ger igen.
När Matilda som fyraåring läst bibliotekets alla barnböcker, ger hon sig i kast med Dickens och resten av litteraturens giganter. 
Den sympatiska bibliotekarien Mrs Phelps, hjälper Matilda att välja böcker, och de talar om vad hon har läst:
"Mr Hemingway says a lot of things I don't understand," Matilda said to her. "Especially about men and women. But I loved it all the same. The way he tells it I feel I am right there on the spot watching it all happen." 

"A fine writer will always make you feel that," Mrs Phelps said. "And don't worry about the bits you can't understand. Sit back and allow the words to wash around you, like music." 
Det här är en bok som både barn och vuxna kan ha stor glädje av — i synnerhet barn, som likt Matilda, är omättliga bokslukare.
Boken finns att läsa på nätet, men då missar man alla Quentin Blakes 232 illustrationer — förutom nöjet att läsa i en riktig bok som man kan bläddra i.  Köper du boken, som finns på Bokus, så bidrager du till "Roald Dahl's Marvellous Childrens Charity", dit 10% av författarens royalty går.



4 kommentarer:

  1. So roligt att du skriver om den fantastiska bok! Min dotter och jag älskar den, hon fick den på sin födelsedag när hon blev 9 år, och jag vet inte hur många gånger hon läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Jag tycker om alla av Roald Dahls böcker, som jag har läst. Det är så uppenbart att han står på barnens sida.
      Margaretha

      Radera
  2. Tack för tipset, nu har jag beställt den till min Matilde. Jag har läst annat av Dahl, men inte den.

    En mycket kär vän gav mig rådet att "ta ett steg i taget, vila när du behöver, men ge inte upp", och jag tillägger, lägg inte ned! jag skulle sakna den dagliga mattdosen.
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette.Mette,
      Kul, Matilde blir säkert glad!

      Inte klokt vilka kloka vänner du har!
      Orsa kompani... men antagligen behöver även jag den dosen för att inte becka igen.
      M

      Radera